گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۹ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۷۲۲ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۳۴۲۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۶۶۷۹۳ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٧/٢١ - ۱۴۸۸ مورد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران: جشنواره بین‌المللی سیمرغ مصداق ترویج «فرهنگ سلامت و سلامت فرهنگی» است/ به تجسس در فضای مجازی اعتقادی نداریم

دوشنبه ٢٠ آبان ١٣٩٨ ساعت ١٠:٤٠ ق.ظ   ( بازدید : 423 نفر )


دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در نشست خبری جشنواره بین‌المللی سیمرغ با تأکید بر اینکه شعار سال تحصیلی جدید "ترویج و توسعه فرهنگ سلامتی و سلامت فرهنگی" است، خاطر نشان کرد: جشنواره بین‌المللی سیمرغ یکی از مصادیق این شعار است و اعتبار آن به حضور داوران، دبیران و شرکت‌کنندگان نخبه‌ای است که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند. وی همچنین در خصوص رویکرد خود نسبت به «فعالیت دانشجویان در فضای مجازی» گفت: در این زمینه تجسسی نمی‌کنیم و به این کار اعتقادی هم نداریم؛ اساسا در زمینه فضای مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلی وجود ندارد.

به گزارش مفدا، دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت امروز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ در جمع خبرنگاران، گفت: باعث افتخار است که ریاست دهمین دوره این جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری را بر عهده دارم. به شما اصحاب رسانه‌ خوشامد می‌گویم و از حضورتان سپاسگزارم؛ هنرمندان واقعی شمایید که می‌توانید هنرمندانه این جشنواره را جلوه و نمود دهید و اخبار آن را به عنوان جشنواره‌ای بسیار بزرگ در دانشگاه‌های علوم پزشکی  با رویکرد هنری، منعکس کنید.

وی با اشاره به اینکه "گره خوردن هنر با متولیان سلامت کشور رویداد بسیار مهمی است" اظهار داشت: این جشنواره از این جهت ارزش بسیاری دارد که باعث می‌شود، کسانی که طبیبان تن هستند، بتوانند با نوازش روح، رسالت خود را بهتر ایفا کنند؛ به خصوص در کشور ما که هنر با فرهنگ اسلامی تنیده شده و این درخت را تنومند کرده است، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد.

لاری هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت را ایجاد فضای پر شور، نشاط و انگیزه در بین دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: این جشنواره نه تنها در میان دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی، بلکه در دیگر دانشگاه‌ها نیز مخاطب دارد و دو سال است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و امکان حضور در این جشنواره برای دیگر کشورها نیز فراهم شده است.

معاون وزیر بهداشت "توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهیان" را دیگر هدف این جشنواره عنوان کرد و افزود: از اهداف ما توسعه و تقویت دانشگاهیان در فعالیت‌های فرهنگی به خصوص در کانون‌های فرهنگی دانشجویی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به فعالیت هستند. همچنین به دنبال ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری دانشگاه‌ها و شناسایی نخبگان هنری و تجلیل از آنها و در نهایت ترویج "فرهنگ سلامت" با بهره‌مندی از ابزار هنر هستیم.

رئیس دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ به تشریح ساختار جشنواره پرداخت و بیان داشت: جشنواره یک دبیرخانه دائمی دارد که در پنج بخش «هنرهای تجسمی به دبیری استاد مرتضی دیباج»، «ادبی به دبیری عبدالجبار کاکایی»، «موسیقی به دبیری بابک زرین»، «فیلم به دبیری محمدمهدی عسگرپور» و «بخش تئاتر به دبیری حسین پارسایی» فعالیت می‌کند. دبیران و داوران هر بخش این جشنواره از برگزیدگان هنری کشور هستند و حضور این اساتید فرهیخته و با اخلاق  مایه مباهات ما و عاملی انگیزه‌بخش برای مشارکت بیشتر دانشجویان در جشنواره است.

رشته عکاسی پرطرفدارترین بخش جشنواره دهم و بخش هنرهای تجسمی این جشنواره

لاری در ادامه آماری از آثار ارسال شده به جشنواره ارائه کرد و گفت: کل آثار ارائه شده به جشنواره ۴۶هزار و ۸۰۶ اثر است که بیشترین تعداد به بخش هنرهای تجسمی با ۳۱ هزار و ۹۰۰ اثر اختصاص دارد. از این میان ۲۵ هزار و ۷۱۱ اثر مربوط به بخش عکاسی، یک هزار و ۱۶۴ اثر مربوط به رشته‌های مختلف بخش خوشنویسی و ۲۳۷ اثر مربوط به بخش صنایع دستی است. ۲۹۴ اثر نیز به بخش‌ موسیقی شامل رشته‌های سرود، گروه‌‎نوازی، خوانندگی پاپ و آواز ایرانی مربوط است.

«شعر کلاسیک»، پرمخاطب‌ترین رشته بخش ادبی

معاون وزیر همچنین اعلام کرد: ۷ هزار و ۴۰۹ اثر نیز به بخش ادبی جشنواره ارسال شده است که از این تعداد یک هزار و ۸۸۱ اثر مربوط به شعر کلاسیک، یک هزار و ۳۵۴ اثر مربوط به داستان کوتاه، یک هزار و ۵۴۴ اثر مربوط به شعر نو، ۵۱۲ اثر مربوط به ترانه، یک هزار و ۳۳۰ اثر مربوط به نثر ادبی، ۴۴۰ اثر مربوط به نثر طنز و ۳۴۸ اثر مربوط به شعر طنز است.

«مجری‌گری»، پرمخاطب‌ترین رشته بخش تئاتر

به گفته وی در بخش تئاتر نیز ۱۹۵ اثر در رشته نمایشنامه‌نویسی، ۹۴ اثر در رشته نمایشنامه‌‎خوانی، ۱۸۳ اثر در رشته تئاتر خیابانی، ۱۶۱ اثر در رشته استندآپ کمدی، ۲۱۶ اثر در رشته مجری‌گری و ۷۲ اثر نیز در بخش تحقیق و پژوهش ارائه شده است.

رئیس دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ همچنین درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره به تفکیک شرکت‌کنندگان توضیح داد: بیشترین تعداد آثار ارسالی به جشنواره از سوی دانشجویان با ۲۹ هزار و ۷۶۳  اثر است که شامل ۶۳ درصد آثار می‌شود. ۹ هزار و ۹۲۵ اثر نیز از سوی کارکنان ارسال شده که شامل  ۲۳ درصد کل آثار است؛ یک هزار و ۹۳ اثر نیز از سوی استادان و اعضای هیات علمی و ۴۵۶ اثر از سوی جامعه پزشکی ارسال شده و مابقی مربوط به دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد است که سهم دانشگاه از این بخش بیشتر است.

لاری همچنین بیشترین آثار ارسال شده به هر بخش را نیز اعلام کرد و گفت: در بخش هنرهای تجسمی بیشترین آثار ارسال شده مربوط به بخش عکاسی با ۲۵ هزار و ۷۱۱ اثر است. در بخش فیلم، ۲ هزار و ۵۹۳ فیلم کوتاه ارسال شده، در بخش ادبی، شعر کلاسیک با یک هزار و ۸۸۱ اثر گوی سبقت را از بقیه بخش‌ها ربوده و در موسیقی نیز ۱۷۴ اثر در رشته خوانندگی پاپ ارسال شده است، مجری‌گری با ۲۱۶ اثر نیز پرمخاطب‌ترین رشته بخش تئاتر است.

حضور ۱۰۳ اثر در بخش بین‌الملل

به گفته معاون وزیر بهداشت ۱۰۳ اثر نیز در بخش بین‌الملل شرکت کرده‌اند و از کل آثار ارسالی تعدادی از برگزیدگان در جشنواره اجرای نهایی خواهند داشت. از این میان ۱۰۴ اثر در بخش تئاتر، ۵۶ اثر در بخش موسیقی و ۹۶ اثر در بخش فیلم (یک هزار و ۱۶۳ دقیقه فیلم) در طی برگزاری جشنواره به اجرا درخواهد آمد.  

جشنواره سیمرغ مصداق ترویج و «توسعه فرهنگ سلامتی و سلامت فرهنگی» است

وی در ادامه درباره تغییرات ایجاد شده در این دوره از جشنواره گفت: در دهمین دوره جشنواره سیمرغ تلاش کردیم ساماندهی و نظم بیشتری برقرار کنیم و تمرکز را در یک مکان آن هم «پردیس تئاتر تهران» قرار دهیم. بر همین اساس برنامه مشاعره که در دوره‌های قبل در مکان و زمان دیگری برگزار می‌شد در این دوره در دل جشنواره به اجرا در می‌آید. مقرر شده کتاب جشنواره هم قبل از شروع جشنواره چاپ شود. همچنین تغییراتی نیز به منظور کاهش هزینه‌ها اعمال کرده‌ایم به نحوی که در کیفیت اجرای جشنواره خللی ایجاد نشود. به عنوان مثال به جای سه اختتامیه، در این دوره دو اختتامیه خواهیم داشت و ۴۰۰ برگزیده جشنواره در این دو برنامه اعلام می‌شوند. همپنین الکترونیکی شدن خدمات از دیگر عواملی بود که منجر به ایجاد نظم بیشتر و کاهش هزینه‌ها شد.

لاری در ادامه افزود: یکی از دغدغه‌های ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی است و نگرانی ما این است که علی‌رغم فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی انجام شده، درصد مشارکت هنوز پایین است به طوری که هم‌اکنون حدود ۲۵ درصد دانشجویان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، صنفی، رفاهی و ورزشی مشارکت دارند و برنامه‌ریزی‌های ما در راستای افزایش این مشارکت است.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه شعار سال تحصیلی جدید"ترویج و توسعه فرهنگ سلامتی و سلامت فرهنگی" است، خاطر نشان کرد: جشنواره بین‌المللی سیمرغ یکی از مصادیق این شعار است و اعتبار آن به حضور داوران، دبیران و شرکت‌کنندگان نخبه‌ای است که در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارند. در نشستی که با دبیران و دیگر مسؤولان جشنواره داشتیم مقرر شد برگزیدگان این جشنواره که از سرمایه‌های فرهنگی علوم پزشکی هستند در قالب یک بانک اطلاعاتی یا سازمان مردم نهاد ساماندهی شوند؛ انتشار یک نشریه هنری از اسفندماه امسال و ارائه آموزش‌های منسجم‌تر در مناطق دهگانه علوم پزشکی از دیگر برنامه‌های ما برای آینده نزدیک است.

به تجسس در فضای مجازی اعتقاد نداریم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اظهاراتش در خصوص فعالیت دانشجویان در فضای مجازی گفت: ما به تبعیت از وزیر محترم بهداشت اعتقاد داریم که در دانشگاه‌ها باید فضای شادی و نشاط حاکم باشد. حدود دو هفته پیش در حاشیه نشست خبری جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در همدان یکی از خبرنگاران از من پرسید که فضای مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه است. من هم پاسخ دادم که مانند همه جاست و نهادهای دانشجویی فرهنگی در فضای مجازی فعالیت دارند، عده‌ای هم به صورت شخصی در فضای مجازی حضور دارند؛ ما کاری به فضای مجازی نداریم. ایشان از من پرسید اگر تخلفی در این فضاها صورت بگیرد چگونه برخورد می‌شود و باز پاسخ دادم، آن هم مثل همه جای دیگر اگر شاکی حقیقی یا حقوقی در خصوص نشر اکاذیب وجود داشته باشد، قابلیت برخورد دارد ولی ما تجسسی در این خصوص نمی‌کنیم و اعتقادی هم به این کار نداریم؛ اساساً در زمینه فضای مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلی وجود ندارد.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




















جستجو
زن ریحانه است (۱۱۲۳۵ بازدید)
مهارت حل مسئله (۵۳۹۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...