گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۲۲ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۵۳۳ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۴۸۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۶۳۱۲۳ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٧/٢١ - ۱۴۸۸ مورد

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت خبر داد: «پنج عرصه‌ فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی» به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد

سه شنبه ٢٣ مهر ١٣٩٨ ساعت ٧:٣٩ ق.ظ   ( بازدید : 5934 نفر )


مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اعلام خبر ابلاغ «عرصه‌های فعالیت انجمن‌های علمی دانشجوییِ» به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: عرصه‌های فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی با امید به رفع ابهام و تسهیل شکل‌گیری اجماع ذهنی در خصوص فعالیت انجمن‌های علمی احصاء شده است.

امیر لله‌گانی در گفت‌وگو با مفدا در خصوص ابلاغ «عرصه‌های فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور»، گفت: «انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» نهادی نوپا هستند و به همین واسطه اجماع ذهنی در خصوص عرصه‌های فعالیت آنها شکل نگرفته و وجود ندارد. برخی ابهامات و عدم وجود این اجماع ذهنی کار را برای فعالان این نهاد دانشجویی دشوار کرده است. لذا اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم گرفت با مشورت صاحب نظران این حوزه، «عرصه‌های فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی» را احصاء کرده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کند تا با رفع ابهام و تسهیل شکل‌گیری اجماع ذهنی در این موضوع، راه را برای فعالان این حوزه تسهیل و تسریع کند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد و صرف ساعت‌ها زمان برای جمع‌بندی این موضوع، سرانجام به منظور هماهنگی فعالیت‌ها و ایجاد درک مشترک، «عرصه‌های فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی» و «سرفصل‌های آموزشی» پیشنهادی برای هر یک از این عرصه‌ها تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. این پنج عرصه عبارتند از «عرصه آموزش، ترویج و ساده‌سازی علم»، این پنج عرصه عبارتند از «عرصه آموزش، ترویج و ساده‌سازی علم»، «مهارت‌افزایی و توانمندسازی»، «نوآوری، کارآفرینی، تجاری‌سازی و توسعه استارت‌آپ‌های سلامت»، «علمی و پژوهشی» و «ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی»، «مهارت‌افزایی و توانمندسازی»، «نوآوری، کارآفرینی، تجاری‌سازی و توسعه استارت‌آپ‌های سلامت»، «علمی و پژوهشی» و «ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی».

عرصه آموزش، ترویج و ساده‌سازی علم

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت انجمن‌های علمی دانشجویی را حلقه واسط میان دانشگاه و جامعه دانست و عنوان کرد: دانشجویان و به خصوص فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی حلقه واسط میان دانشگاه و جامعه (مردم) هستند؛ شور و نشاط جوانی در کنار دانش تخصصی، این فرصت را به آنها می‌دهد تا از طرق مختلف به میان مردم بروند و به واسطه اجرای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، «فرهنگ سلامت» جامعه را ارتقاء دهند. به طور حتم به تبع این ارتقاء، از بسیاری مشکلات، بیماری‌ها و هزینه‌های گزاف در حوزه سلامت پیشگیری خواهد شد.

مهارت‌افزایی و توانمندسازی

وی در توضیح عرصه "مهارت‌افزایی و توانمندسازی" افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی در قدم اول اعضای خود و در قدم‌های بعدی جامعه مخاطب‌شان را توانمندتر خواهند کرد. هر چه پیش‌تر می‌رویم، دنیای اطراف ما پیچیده‌تر و چالش‌های آن هم دشوارتر می‌شوند. لذا به اتکای دانش قدیمی و آنچه صرفاً از نظام آموزش رسمی دریافت می‌کنیم، نمی‌توانیم به استقبال آینده برویم. این برای دانشجویان ناگزیر است که از طریق فعالیت در نهادهای دانشجویی (به طور خاص انجمن‌های علمی دانشجویی) و تدوین یک "برنامه توسعه فردی"، درصدد مهارت افزایی و توانمندسازی خود باشند.

نوآوری، کارآفرینی، تجاری‌سازی و توسعه استارت‌آپ‌های سلامت

لله‌گانی، حوزه سلامت و فناوری‌های نوین را در همه جای دنیا در هم تنیده دانست و  عرصه "نوآوری، کارآفرینی، تجاری‌سازی و توسعه استارت‌آپ‌های سلامت" را تشریح کرد: پتانسیل‌های خلق ثروت، نوآوری، کارآفرینی و ارزش آفرینی در بستر فناوری‌های الکترونیک در حوزه سلامت با کمتر حوزه دیگری قابل قیاس است. دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی دانشجویی به واسطه نیروی جوانی، مجهز بودن به دانش سلامت و روحیه خطرپذیری، در صورت آشنایی با افق‌های پیش روی آنان در این عرصه، فرصت‌های بی‌شماری را کشف خواهند کرد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: ماحصل بهره‌مندی نسل جوان از این فرصت‌های تازه، علاوه بر ایجاد تحولات عظیم در آینده شغلی ایشان، کمک شایانی به نظام سلامت کشور خواهد کرد و باعث پویایی و چابکی این عرصه خواهد شد.

علمی و پژوهشی

وی عرصه "علمی و پژوهشی" را چهارمین عرصه فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی برشمرد و افزود: این عرصه بیشترین قرابت را با رسالت اصلی دانشگاه در زمینه آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص دارد. اما انتظار ما این است که دانشجویان در این عرصه پیشتازتر از دانشگاه باشند و با رویکرد آینده پژوهانه و با تاکید بر علوم میان رشته‌ای حوزه سلامت، در مرزهای روز دانش پزشکی جهان پیشروی کنند.

ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی

لله‌گانی  در پایان در توضیح عرصه "ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی"، هدف از جانمایی انجمن‌های علمی دانشجویی در معاونت فرهنگی و دانشجویی را تربیت نیروی انسانی متخصص با مهارت‌هایی در ابعاد گوناگون معرفی و خاطر نشان کرد: گرفتن ارتباط و جلب مشارکت دیگران برای دستیابی به اهداف بزرگتر از طریق هم‌افزایی ناشی از جمع نیروهای متخصص، مهارتی است که دانشجویان باید در زمینه آن، تمرین کرده و کسب تجربه کنند.

انجمن‌های علمی دانشجویی با هدف بهره‌مندی از توانمندی و خلاقیت دانشجویان در جهت تحقق توسعه جنبش نرم‌افزاری، کاربردی شدن علوم، تقویت استعدادها و پرورش روحیه کار جمعی و کارآفرینانه در بین دانشجویان علوم پزشکی از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کردند و تا کنون بیش از ۷۰۰ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال فعالیت هستند.


منبع : صفحه اصلی فارسی سال 1397 چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




















جستجو
زن ریحانه است (۱۱۲۱۶ بازدید)
مهارت حل مسئله (۵۳۹۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...