گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۸۶ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۵۵۴ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۳۲۱۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۶۵۵۷۹ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٧/٢١ - ۱۴۸۸ مورد

۴ عمل توصیه شده در ماه صفر/ صدقه را به پول محدود نکنیم

دوشنبه ٨ مهر ١٣٩٨ ساعت ١٤:١٢ ب.ظ   ( بازدید : 223 نفر )


صدقه مالی جزء اعمالی است که در اولین روز ماه صفر معمولاً انجام می‌شود اما صدقه دادن براساس حدیثی از حضرت رسول(ص) محدود به صدقه مالی نیست.

به گزارش مفدا؛ امروز اولین روز ماه صفر است. برای این ماه  همانند همه ماه‌های قمری اعمال مستحبی همانند سه روز روزه گرفتن، قرائت قرآن و دعا توصیه شده است، اما چهار عمل بیش از سایر اعمال برای این ماه توصیه شده است که اولین مورد آن صدقه دادن است. البته بنا به حدیثی از حضرت رسول(ص) صدقه دادن منحصر به پول نیست. پیامبر اکرم(ص) در باب صدقه می‌فرمایند: «لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است».

دومین توصیه قرائت این دعاست که برای ایمنی از بلا توصیه شده است هر روز ماه صفر ۱۰ مرتبه خوانده شود: «یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ؛ ای سخت نیرو و ای سختگیر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگی‏ همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش! ای نیکوکار! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌‏اش».

سید بن طاووس نقل کرده است در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اول سوره حمد و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی‌سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه.

به گزارش ایکنا، در روز اربعین (بیستم ماه صفر) نیز زیارت امام حسین(ع) مستحب اما مورد تأکید است. در روایتی که «شیخ طوسی» از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده، چنین آمده است؛ نشانه‌های مؤمن پنج چیز است؛ به جای آوردن ۵۱ رکعت نماز(۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) و زیارت اربعین امام حسین(ع) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن.

اربعین حسینی، سالروز وفات حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز از مهم‌ترین رویدادهای این ماه است.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




















جستجو
زن ریحانه است (۱۱۲۲۴ بازدید)
مهارت حل مسئله (۵۳۹۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...