گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۹۲ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۵۹۹ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۳۰۸۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۶۵۹۸۴ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٧/٢١ - ۱۴۸۸ مورد

چگونه کتاب درسی خود را مطالعه کنیم؟

یكشنبه ٤ خرداد ١٣٩٣ ساعت ٨:١٧ ق.ظ   ( بازدید : 2384 نفر )


مقدمه:

     در برنامه ريزي درسي دانستن و به کار بردن نکات زير بسيار مهم و با ارزش مي باشد:

 

شناخت خود:

    اولاً : شناخت کلي و اساسي از خود که شامل آگاهي به خصوصيات روانشناختي، ظرفيتها و توانمنديها مي باشد به ما کمک مي کند تا به نقطه ضعف هاي خود آگاهي داشته باشيم و در صدد تقويت آنان گام برداريم.

    ثانياً: شناخت احساسات به ما کمک مي کند که بدانيم چه احساساتي براي ما خو شايند است که آن را تکرار کرده وچه احساسي ناراحت کننده که از آن دوري کنيم.

     ثالثاً: به جنبه هاي مثبت و منفي شخصيت خود توجه کنيم تا با بهره گيري از جنبه هاي مثبت و با دوري از خصوصيات منفي به ياد گيري بهتر مطالب بپردازيم.

 

شناخت ديگران:

 

     در محيطي که مطالعه مي کنيم، نمي توان ديگران را ناديده گرفت لذا ضروري است تا يک شناخت کلي درارتباط باتوانمنديها، نقطه ضعف ها احساسات مثبت و منفي و.... ديگران  داشته باشيم.

شناخت محيط:

 

    مطالعه در محيط انجام مي گيرد. محيط مطالعه مکان خاصي است عاري از هر گونه شي مزاحم، پوستر، صداهاي مزاحم مثل تلویزيون، ضبط صوت ، تلفن همراه و... .

    در مطالعه تمرکز لازم مي باشد يعني هر آنچه که باعث حواسپرتي ما مي شود، در خود و در ديگران و در محيط به حداقل برسانيم.

   نکته اي که در به کارگيري روش ذيل مهم مي باشد، فاکتور زمان است. اين شيوه ها زماني جواب مي دهد که زمان به اندازه کافي داشته باشيم، اگر قرار باشد فقط شب امتحان مطالعه کنيم، زمان به اندازه کافي براي بکارگيري مراحل ذيل وجود نخواهد داشت.

پژوهشها حاکی از آن است که روش پسخبا روش بسار مفیدی است و مسلماً کارآمدتر از روش روخوانی ساده مطالب است. در این روش مخصوصاً به خود پس دادن مطالب، نقش بسیار مهمی دارد. اختصاص بخش عمده زمان مطالعه به یاد آوری فعال مطالب بهتر از آن است که تمام وقت خود را صرف خواندن وباز خواني مطلب کنيد.

   روشي براي مطالعه کتاب هاي درسي به نام روش پس خبا معرفي شده که به نظر مي رسد شيوه ي موثري براي بهتر فهميدن و بهتر حفظ کردن مفاهيم و اطلاعات کليدي است. نام اين روش(PQRST) بر گرفته از نخستين حرف نام هر يک از مراحل پنج گانه در مطالعه  متون است:

     پيش خواني (Preview) ، سوال کردن (Question)            ،خواندن(Reding)، به خود پس دادن(Self-recitation              و         آزمون(Test).

    مرحله پ ( پيشخواني):

     نخست به مرور کلي فصل معيني از کتاب مي پردازيد تا با موضوعات کلي مورد بحث آشنا شويد. براي اين منظور فهرست مطالب فصل را مي خوانيد، سپس مطالب فصل را مرور مي کنيد که طي آن، عناوين بخشهاي اصلي و فرعي  فصل را مورد توجه قرار مي دهيد. و تصاوير و نمودارها را از نظر مي گذرانيد.اين مرحله تصويري کلي از مطالب فصل و سازمان بندي آن به دست مي دهد.

    مرحله س (سوال کردن):

    قبل از مطالعه ي مطالب هر بخش، نخست عنوان آن بخش و عنوانهاي فرعي آن را بخوانيد. سپس درحین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید. که بعداًباید به آنها پاسخ دهید. از خود بپرسید:«مولف در این بخش چه مفاهیم مهمی را در نظر داشته است؟» مقصود از مرحله ی سوال کردن نیز همین است.

      مرحله خ (خواندن):

   در اين مرحله، مطالب هر بخش از فصل را براي آگاهي از معني آن با دقت بخوانيد و ضمن خواندن، سعي کنيد به سوالهايي که در مرحله سوال کردن مطرح شده بود پاسخ دهيد. در باره مطالبي که مي خوانيد، تامل کنيد و بکوشيد بين آن مطالب و اطلاعات قبلي خود ارتباط برقرار کنيد. مي توانيد زير وا‍‍ژه ها يا عبارات کليدي خط بکشيد بعد از خواندن کامل مطالب فصل و يا بخش مربوطه خلاصه برداري کنيد.

 مرحله ب ( به خود پس دادن):

  پس از خواندن هر بخش، سعي کنيد مفاهيم اصلي را به خاطر آوريد و اطلاعات را از حفظ با خود بگوييد. مفاهيم را به زبان خود بازگو کنيد و مطالبي را که به ياد مي آوريد با متن کتاب تطبيق دهيد تا مطمئن شويد که آنها را کامل و درست حفظ کرده ايد. به خود
پس دادن مطلب کمک مي کند که به کمبود اطلاعات خود پي ببريد و آن را در ذهن خود سازماندهي کنيد.

مرحله آ ( آزمون):

      پس از خواندن مطالب فصل بايد به آزمون و مرور مطا لب بپردازيد. با مراجعه به يادداشتهايتان ببينيد چه مقدار از مفاهيم اصلي را به ياد داريد.

 


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




















جستجو
زن ریحانه است (۱۱۲۲۵ بازدید)
مهارت حل مسئله (۵۳۹۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...