parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/06/31 - 13:32
  • - تعداد بازدید: 41
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zb5b

/مروری بر وضعیت پژوهش در رشته‌های علوم پایه/ تأثیر رعایت کپی‌رایت بر کاهش تخلفات علمی/ مصادیق تخلف را به محققان آموزش دهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان یا محققان از مصادیق تخلف علمی بی‌اطلاع هستند، گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث پیشگیری از انجام تخلف علمی باشد، آموزش مدون مصادیق آن در کلاس‌هایی نظیر اخلاق در پژوهش و روش تحقیق است.

به گزارش مفدا، یدالله ابوالفتحی ممتاز، به چالش‌های انجام پژوهش در رشته‌های علوم پایه پرداخت و گفت: مسأله اول در این حوزه بحث استفاده صحیح از تحقیقات است و اینکه از نتایج تحقیقات کاربردی در برنامه‌ریزی‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه مسأله دیگری که در این حوزه وجود دارد، موضوع تخلفات علمی است. عوامل متعددی باعث می‌شود افراد به سمت تخلفات علمی کشیده شوند که این موضوع، نه تنها باعث خدشه‌دار شدن هویت جامعه علمی شده، بلکه منجر به بی اعتمادی جامعه نسبت به نتایج تحقیقات علمی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی یادآور شد: تخلف علمی چندین نوع است و در واقع مجموعه‌ای از موضوعات هستند که به عنوان تخلف علمی در نظر گرفته می‌شود که لازم است به صورت مدون در کلاس‌هایی نظیر اخلاق در پژوهش، روش تحقیق و ... به دانشجویان آموزش داده شود.

ممتاز افزود: به عنوان مثال محقق یا دانشجویی یک عکس در مقاله خود آورده که به خیال خودش از اینترنت گرفته و نیازی به ارجاع ندارد، در حالی که همین جزو مصادیق تخلف علمی به حساب می‌آید و باید مشخص شود که عکاس عکس چه کسی است، عکس را در کجا گرفته و... .

وی ادامه داد: در کشور ما کپی رایت رعایت نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که ما می‌خواهیم مقالاتمان بین‌المللی باشند و باید آن‌ها را با استانداردهای دنیا تطبیق دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تأکید کرد: آموزش مصادیق تخلف علمی به اساتید و دانشجویان، ابزارها و نرم‌افزارهای مبارزه با تخلف علمی، دقت بیشتر، برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری دانشگاه‌ها در این خصوص می‌تواند باعث کاهش تخلفات علمی شود.

ممتاز خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه‌هایی که ما به انجام تحقیقات اختصاص می‌دهیم کم است. این در حالی است که به دست آمدن جواب صحیح از انجام تحقیق نیاز به صرف هزینه بیشتر است و خود نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. از سوی دیگر انجام تحقیق سالم، منطقی و اصولی کار بسیار دشواری است که نیاز به تشویق مالی پژوهشگران دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، به موضوع چاپ مقالات اشاره کرد و گفت: عواملی همچون افزایش قیمت دلار و هزینه‌ها، دشواری نقل و انتقلات پول و ... باعث می‌شود تأمین هزینه چاپ یک مقاله دشوار باشد. دو سال قبل یک استاد دانشگاه با دریافتی ماهانه خود می‌توانست هزینه چاپ 2 الی 3 مقاله در ماه را تأمین کند. این در حالی است که استاد دانشگاه در شرایط کنونی گاهاً با حقوق دو الی سه ماهش هم نمی‌تواند هزینه چاپ یک مقاله در سال را تأمین کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه عدم استفاده از تحقیقات سالم در برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند بی‌انگیزگی ایجاد کند، بار دیگر به موضوع تخلفات علمی پرداخت و تأکید کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند جلودار انجام تخلف علمی باشد، "آموزش" است. بسیاری از محققان از مصادیق تخلف علمی آگاهی ندارند و زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که سیستم‌های بین‌المللی تخلفات علمی آن‌ها را شناسایی کنند.

ممتاز در پاسخ به این سؤال که آیا کم شدن گرایش به رشته‌های علوم پایه، پژوهش در این بخش را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر، توضیح داد: یقیناً فراهم نبودن بازار کار در این رشته‌ها می‌تواند انگیزه افراد را کاهش داده و بر کاهش تعداد مقالات و کاهش تولید علم تأثیر بگذارد.

  • گروه خبری : امور فرهنگی
  • کد خبر : 18764
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید