parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/03/20 - 13:29
  • - تعداد بازدید: 48
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZJFb

گفتگو با فاطمه پدیداران حائز رتبه دوم نمایشنامه خوانی و عنوان کارگردانی شایسته تقدیر جشنواره فرهنگی سیمرغ

به گزارش مفدا خراسان شمالی، فاطمه پدیداران مقدم از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی موفق به کسب مقام دوم نمایشنامه خوانی و عنوان کارگردانی شایسته تقدیر جشنواره فرهنگی سیمرغ شد که با ایشان گفتگو کردیم.

خبرنگار مفدا: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

فاطمه پدیداران هستم در بخش نمایشنامه خوانی گروه دوم شدیم و عنوان کارگردانی شایسته تقدیر را بدست آوردم.

خبرنگار مفدا: خانم پدیداران انگیزه تون برای شرکت در جشنواره فرهنگی سیمرغ چه بود؟

خانم پدیداران: در وهله اول علاقه به هنر باعث شد در این جشنواره شرکت کنم و با همراهی دوستان علاقه مندم یک گروه ده نفره تشکیل دادیم و در این رشته نمایش کمدی سیاه را در جشنواره ارائه دادیم.

خبرنگار مفدا: لطفاً در خصوص نمایشنامه خوانی تون توضیحاتی بفرمائید؟

خانم پدیداران:نمایش ما در ژانر کمدی بود که شامل هشت خوانش خوان و یک نفر دستیار کارگردان می شد

خبرنگار مفدا: نقاط قوت و ضعف این دوره از جشنواره فرهنگی وزات بهداشت را چطور دیدید؟

خانم پدیداران: امسال به نسبت پارسال سطح جشنواره بهتر شده بود و بخش بین الملل به سایر بخش ها افزوده شده بود و این خودش کمک به جا افتادن موضوع سلامت در بین دانشجویان سراسر جهان میشد.

خبرنگار مفدا: هنر و حرفه پزشکی چه ارتباطی با هم دارند آیا هنر می تواند به این حرفه کمک کند؟قطعا . به عنوان مثال کسی که در این حرفه فعالیت میکند هنر کمک به تلطیف این فضا خواهد کرد و یک فردی که مدام در بیمارستان در برخورد با بیماران است روحیه فردی و کیفیت زندگی آن ممکن است کاهش بیابد ولی هنر میتواند باعث افزایش انگیزه و روحیه و کارایی فرد گردد و قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

خبرنگار مفدا- محسن ذولفقاری

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18339
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید