parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/05/17 - 12:41
  • - تعداد بازدید: 33
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZmHb

نتیجه ارزیابی عملکرد شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، نتیجه ارزیابی عملکرد شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال گذشته اعلام شد.

به گزارش مفدا، دکتر وحید صرامی، دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این خبر افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی یک ماه فرصت اعتراض به نتایج اعلام شده را خواهند داشت  و دبیرخانه شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت پس از بررسی اعتراضات طرح شده،  مراکز دانشگاهی را از نتیجه بازبینی مطلع کرده و از دانشگاه‌های برتر نیز طی همایش سالانه دبیران و کارشناسان شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  که  مهرماه سال جاری در خزر آباد ساری برگزار می‌شود، تقدیر خواهد شد.

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: امسال رشد چشمگیری در وزن شاخص‌های آموزشی - پژوهشی و سنجش میزان تسلط کارکنان شاغل در دبیرخانه‌ شورای مرکزی انضباطی دانشجویان در سال ۹۶ داشته‌ایم.

صرامی یکی از مهمترین تغییرات شیوه نامه ارزیابی عملکرد شوراهای انضباطی را اضافه شدن شاخص میزان رضایتمندی دانشجویان محکوم در شوراهای انضباطی دانست و گفت: امسال برای نخستین بار میزان رضایتمندی دانشجویان محکوم از روند دادرسی در شوراهای انضباطی، از جمله سنجه‌های جدیدی بود که در شیوه نامه قرار گرفته و اجرا شد که در نتیجه آن، مشخص شد به صورت میانگین، ۷۴ درصد از دانشگاه‌های محکوم از رعایت حقوق خود در فرآیند دادرسی، رضایت داشته‌اند که این موضوع برای ما بسیار مهم و غیرقابل پیش بینی بود.

وی یکی دیگر از خصوصیات ارزیابی عملکرد شورای انضباطی در سال ۹۶ را رشد میانگین ۱۰ درصدی امتیازات کل اخذ شده عنوان کرد و توضیح داد: پس از ارزیابی عملکرد شوراها، مشاهده شد که میانگین کل امتیاز شوراها ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند و این در حالی است که شاهد افزایش ۱۸ درصدی تعداد شوراهای انضباطی در سال گذشته بوده‌ایم.

صرامی افزود: سقف امتیازات کسب شده توسط شوراهای انضباطی در سال گذشته ۱۰۰۰ امتیاز است؛ چنانچه شورای انضباطی کمتر از ۳۰۰ امتیاز کسب کند، در مرتبه بسیار ضعیف قرار می‌گیرد و شوراهایی که به ترتیب امتیاز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ و ۵۰۰ تا ۷۵۰  کسب کنند سطح‌شان ضعیف و متوسط است و همچنین امتیاز  ۷۵۰ تا ۹۰۰ در مرتبه خوب قرار گرفته و امتیاز بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ بسیار خوب تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شیوه نامه ارزیابی عملکرد شورای انضباطی پس از انجام ارزیابی و مشخص شدن امتیازات، هر شورا در پنج سطح بسیار خوب، خوب، متوسط ،ضعیف و بسیار ضعیف رتبه بندی می‌شوند، گفت: در ارزیابی امسال، شاهد رشد ۳۰ درصدی تعداد دانشگاه‌های دارای مرتبه بسیار خوب و خوب بوده‌ایم و همچنین دانشگاه‌های دارای مرتبه متوسط و ضعیف نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته‌اند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18432
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید