parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/05/28 - 14:29
  • - تعداد بازدید: 60
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZYHb

مقاومت از نوع اسلامی رنگ و بویی فرازمینی می‌گیرد

مقاومت کلمه‌ای که بار معنایی سنگینی را به دنبال خود دارد و هر گاه انسانی بتواند راه و رسم انجام آن را بیاموزد دیگر هیچ سدی در برابر توان و اراده خداخواه او وجود ندارد.

به گزارش مفدا، مقاومت؛ اما در هر کجایی مفهوم ارزشی و اسطوره‌ای خود را ندارد و انسانی که در برابر خوبی‌ها، مهربانی‌ها، انسانیت و بشریت ایستادگی و مقاومت دارد نمی‌تواند به خود در داشتن مقاومتی پایدار ببالد.

مقاومت در برابر ستم، ظلم، زورگویی، ناحقی، بی عدالتی، نابرابری، ناجوانمردی، زشتی و تعابیری از این دست انواع زیبای مقاومت هستند؛ که انسان‌ها در طول تاریخ هزاران ساله بشریت از خود نشان داداند و نام و آوازه خود را در تاریخ ایستادگی حفظ کرده‌اند.

 اما در این میان مقاومت اگر از نوع اسلامی باشد رنگ و بویی فرازمینی می‌گیرد و نگاه انسان را آسمانی می‌کند.

زمانی که انسان برای اسلام که آورده بی نهایت زیبای خداوندی است، در برابر سیاهی و تباهی ایستادگی می‌کند و در راه این مقاومت اسلامی از بزرگترین امانت الهی و سرمایه زندگی خود یعنی جانش می‌گذرد دیگر نمی‌توان در برابر بالیدن لفظ مقاومت اسلامی به خود چیزی گفت.

چند سالی است،​ که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیست وسوم مرداد ماه بر اساس سالگرد مقاومت ۳۳ روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان روز مقاومت اسلامی نام گذاری شده است.

مقاومتی که گاه با سنگی در دستان یک کودک در برابر سربازی کاملا مسلح در کنار تانکی زرهی خلاصه می‌شود و در نهایت این سنگ است؛ که به پرواز در می‌آید و پیشانی ظلم را می‌شکافد.

جنگ ۳۳ روزه تحقیر بزرگی را برای رژیمی به دنبال داشت؛ که خود را دارنده یکی از بزرگترین و مجهزترین ارتش‌های جنگی برتر جهان می‌داند.

رژیمی که نتوانست با تمام قدرتی که کشورهای ظالم جهان در تامین زیر ساخت‌های جنگی و تسلیحاتی برایش فراهم ساختند در برابر حزیب الله لبنانی که تنها و بزرگترین سرمایه‌اش روحیه مقاومت اسلامی است مقاومت کند.

در روزهای آغازین جنگ بسیاری از تحلیلگران استراتژیک جنگ‌های بزرگ جهان کار حزب الله لبنان را تمام شده تلقی می‌کردند و به ظاهر این تحیل درست بود.

 اما پس از ۳۳ روز این همان مقاومت اسلامی بر مبنای توکل به خداوند بود؛ که نصرت پیروزی را بر اساس وعده الهی قرآن به اثبات رساند.

 مقاومت در نهاد هر انسان آزاده‌ای؛ که خدا برای او تنها سرمایه وجودی‌اش است دیده می‌شود.

 

این مقاومت در جنگ هشت ساله و دفاع جانانه ایران در برابر عراق نیز خود را نمایان کرد و نتیجه اش همان بود که باید.

از این جهت روز مقاومت اسامی را به تمامی مقاومان اسلامی که در جای جای جهان درحال افزودن برگ‌های زرین پیروزی و ایستادن در برابر ظلم هستند تبریک می‌گویم.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18467
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید