parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/04/31 - 07:38
  • - تعداد بازدید: 45
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZTKb

معاون مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت خبر داد؛ نوبت دهی بیماران از طریق پرونده الکترونیک سلامت

معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، امکان دریافت برخی خدمات عمومی بر روی تلفن همراه مردم میسر شد.

به گزارش مفدا، علی اصغر انصاری، گفت: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، امکان دریافت برخی خدمات عمومی بر روی تلفن همراه مردم میسر شد و این مزایا ارزش افزوده‌ای است که نظام سلامت الکترونیک می‌تواند به مردم ارائه کند که در صرفه جویی وقت، هزینه و انرژی مؤثر است.

وی اظهار داشت: یکی از خدماتی که استفاده از آن روز به روز رو به گسترش است، نوبت دهی و نوبت گیری است که البته از چندین جهت قابل ارائه است؛ یکی اینکه به صورت عمومی، برخی از مراکز درمانی دولتی، خصوصی و مطب‌ها، ظرفیت‌های خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند که مردم بدون مراجعه حضوری جهت اخذ نوبت ویزیت، از روزهای قبل اقدام به نوبت گیری کند.

انصاری تصریح کرد: شیوه دیگر نوبت دهی و نوبت گیری مربوط به نظام ارجاع است و وقتی بهیار یا پزشک در سطح یک خدمات، تشخیص می‌دهد که بیمار باید به سطوح بالاتر از جمله پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کند، امکان ارجاع و نوبت گیری در چندین مرکز برای بهیار یا پزشک در سطح یک خدمات وجود دارد و بیمار گرفتار نوبت گیری نیست و این خدمت در حال گسترش است.

معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به وجود سامانه‌های متعدد و گاهاً مشابه و همسو در وزارت بهداشت، گفت: در وزارت بهداشت از نظر وجود سامانه‌های متعدد و مشابه و همسو، شاهد تضییع منابع هستیم و برخی سامانه‌ها بدون اینکه یه یک معماری یکپارچه وفادار باشند، راه اندازی شده و در یکپارچگی داده‌ها و فرآیندها، موفقیت چندانی تا کنون نداشته‌ایم.

به گزارش مهر، انصاری یادآور شد: حتماً مدیران وزارت بهداشت باید مکلف و ملزوم شوند که سامانه‌های حوزه معاونت خود را با هماهنگی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با یک معماری و برنامه مشخص، تهیه کنند تا بتوانیم منابع را مدیریت کنیم.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18576
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید