parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/06/07 - 13:22
  • - تعداد بازدید: 50
  • - زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Z9Jb

مبنای فعالیت در «کانون‌های فرهنگی دانشجویان» کار داوطلبانه است

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، گفت: فعالیت در کانون‌های فرهنگی دانشجویی و به نوعی فعالیت در همه نهادهای مستقل دانشجویی، خودانگیخته و مبنای آن کار داوطلبانه است و باید فعالان کانون‌های فرهنگی با در نظر گرفتن این شاخصه بتوانند کانون‌های خود را در قالب‌های خلاقانه و مبتکرانه به دانشجویان معرفی کنند.

امیر لله‌گانی مدیرکل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار مفدا، گفت: امروز دانشجویان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (دانشجویان کنونی و دانشجویانی که در آینده وارد حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها می‌شوند) دانشجویان خلاقی هستند و باید به این فکر کنند با چه ابزارهایی همراه با خلاقیت و جذابیت می‌توانند برنامه‌های کانونی که در آن فعالیت می‌کنند را به سایر دانشجویان معرفی کنند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: طبیعتا فعالیت در کانون‌های فرهنگی و به نوعی فعالیت در همه نهادهای مستقل دانشجویی، خودانگیخته و مبنای آن کار داوطلبانه است و باید فعالان کانون‌های فرهنگی با در نظر گرفتن این شاخصه بتوانند کانون‌های خود را در قالب‌های مختلف به دانشجویان معرفی کنند.

للگانی خاطر نشان کرد: در این میان شناخت و آگاهی از روش‌های نوین و جدید برای حذب حداکثری دانشجویان بسیار مهم است. من اعتقاد دارم با توجه به تغییرات نسلی روش‌های سابق برای دانشجویان خیلی جذاب نیست و لازم است همفکری و هم اندیشی بیشتری باتوجه به علایق و سلیقه‌های مختلف در جذب داوطلبین صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت چه اقداماتی جهت ایجاد توزان بودجه فرهنگی و با دیگر سرفصل‌های بودجه‌ای در دانشگاه‌ها انجام داده است، ابراز داشت: بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در قالب برنامه بودجه دانشگاه از طریق سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها ابلاغ  و مطابق با همان جدول این مبالغ  به دانشگاه‌ها از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود. بر اساس کتاب بودجه، به ازای هر دانشجو مبلغی را دولت در حوزه فرهنگی و دانشجویی اختصاص می‌دهد که این مبلغ در دانشگاه‌های مختلف با توجه به فاکتورهایی که دارند، متغیر است؛ اما در مجموع عددی توسط سازمان برنامه و بودجه به حوزه فرهنگی و دانشجویی اختصاص داده می‌شود. بخشی از این عدد متعلق به حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی است. تلاش ما این بوده است که بودجه فرهنگی حتما در همین حوزه هزینه شود؛ زیرا این عدد را دولت برای این حوزه مصوب کرده است؛ اما بعضا در برخی دانشگاه‌ها این عدد جابه جا و به حوزه‌های ورزشی، رفاهی و سایر حوزه‌ها منتقل می‌شود.

لله‌گانی تاکید کرد: در این میان تلاش ما در طول این سال‌ها این بوده است که بتوانیم با رایزنی‌هایی که با دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم به لحاظ مقرارات و قوانینی که داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا این اعداد مصوب فرهنگی در جایگاه خود هزینه شود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توصیه کرد که با توجه به مشکلات مالی کشور هزینه‌های خود را بهینه مصرف کنند و در واقع صرفه جویی در برنامه‌ها را مد نظر قراردهند.

لله‌گانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص  تعداد کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بالغ بر ۶۰۰ کانون فرهنگی وجود دارد که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و سالانه دو نشست ملی با دبیران این کانون‌ها در طول سال برگزار می‌شود. یکی از این نشست‌ها در بهمن یا اسفندماه با پرداختن به انتخابات مجامع کانون‌های فرهنگی و دیگری در مرداد و شهریور ماه با پرداختن به تشکیل شورای عمومی مجامع تخصصی برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: تلاش کرده‌ایم در این دو نشست که در طول سال برگزار می‌شود برنامه‌های آموزشی و توانمند سازی را برای دبیران پیش بینی کنیم. نشست پیش رو سومین نشست سراسری دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که از بیست و هفتم الی سی ام مرداد ماه جاری برگزار می‌شود. در این نشست دبیران مجامع کانون‌های تخصصی نیز حضور دارند و مقرر است فرصتی را به این ۱۲ مجمع تخصصی اختصاص می‌دهیم که گزارشی از فعالیت‌های شش ماه گذشته را در حضور سایر دبیران کانون‌های فرهنگی ارائه دهند تا اولا دبیران با نحوه گزارش دادن به سایر اعضای مجامع تخصصی آشنا شوند و دوم این که فرصتی باشد برای معرفی فعالیت‌هایی که در طول سال انجام داده‌اند.
وی تاکید کرد: در این نشست در واقع حدود ۶۰۰ نفر از دبیران کانون‌های فرهنگی سراسر کشور شرکت می‌کنند و برنامه‌های متنوع توانمند سازی و آموزشی برای دبیران برگزار می‌شود؛ که بخشی از برنامه به نشست شورای عمومی مجامع تخصصی اختصاص خواهد داشت.

 مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: در کنار کار آموزشی و توانمند سازی از استارت آپ‌های حوزه فرهنگی دعوت شده است؛ تا با حضور خود، تجاربشان را در اختیار دانشجویان قرار دهند. هدف از این بخش از برنامه به نوعی معرفی افرادی است که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی موفق به راه اندازی کار آفرینی  و کسب و کار شده‌اند.

للگانی به ایجاد ۱۲ کمیسیون با موضوعات مختلف در سومین نشست دبیران و کارشناسان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و بیان داشت: موضوعاتی که برای این کمیسیون‌ها پیش بینی شده است موضوعات روز و مسائل و مشکلاتی است که با آن درگیر هستند. با فراخوان در روز قبل از نشست کمیسیون‌ها، از دانشجویان خواسته می‌شود بر اساس علاقه خود در یکی از کمیسیون‌ها حضور و در قالب این کمیسیون جلساتی برگزار خواهد شد. در این میان یک نفر از دانشجویان در کمیسیون بحث‌ها  را سازمان دهی می‌کند.

مدیر کل فرهنگی  بیان داشت: بنا است حول موضوعات و محورها، دانشجویان با هم گفتگو و تجارب خود را به دیگر دانشجویان بیان کنند. در نهایت جمع بندی کمیسیون به عنوان پیشنهادات کمیسیون توسط یکی از دانشجویان در جلسه عمومی که همه ۶۰۰ دبیر شرکت کننده جضور دارند ارائه و سایر دانشجویان نیز از نتیجه این هم اندیشی بهرمند می‌شوند.

لله‌گانی در پایان خاطر نشان کرد: مدیران اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست در کنار فعالان فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور حضور دارند و در تلاشند با گفتگو و تعامل، با مشکلات و نظرات آنها آشنا شده و پاسخ‌گوی سؤالات آنها باشند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18477
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید