لزوم توجه به آموزشهای عمومی و تخصصی قرآنی در وزارت بهداشت

دهقانیزاده کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: گزارشهای دریافتی از فعالیتهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی نشان میدهد که این دانشگاهها از الگوی مشخصی در ارائه آموزشهای مرتبط با قرآن و عترت پیروی نمیکنند.
فهیمه دهقانیزاده کارشناس اداره آموزش مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفتگو با روابط عمومی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، گفت: گزارشهای دریافتی از فعالیتهای آموزشی دانشگاهها نشان میدهد که دانشگاههای علوم پزشکی از الگوی مشخصی در ارائه آموزشهای مرتبط با قرآن و عترت پیروی نمیکنند.
وی افزود: این اختلاف رویه با توجه به اقتضائات هر دانشگاه تا حدی قابل قبول بوده اما نیازمند دستورالعمل و آیین نامهای جهت ایجاد وحدترویه و رساندن دانشگاهیان علاقمند به سطح مورد انتظار جهت درک معارف قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) و استمرار و تکمیل آموزشهای قرآنی است.
دهقانیزاده ادامه داد: در سالهای گذشته برنامهریزیهای قرآنی عموما در جهت تقویت فعالیتهای پژوهشی و جشنوارههای قرآنی بوده و برنامهریزی در جهت تقویت آموزشهای عمومی و تخصصی مرتبط با قرآن و عترت همچنین برنامهریزی هدفمند جهت توانمندسازی فعالان قرآنی دانشگاهها صورت نگرفته است.
وی به لزوم بکارگیری نیروی انسانی متخصص و توانمند در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشبینی اداره آموزش و توانمندسازی در چارت مرکز قرآن و عترت، لازم است برنامهریزی منسجمی با همفکری بزرگان آموزش قرآن در این حوزه صورت گرفته و نیروی انسانی متخصص و توانمند در اختیار این اداره قرار گیرد.
دهقانیزاده با تاکید بر لزوم برنامهریزی منسجم در اداره آموزش و توانمنسازی به عنوان پیش نیاز دیگر فعالیتها، افزود: اداره آموزش و توانمندسازی مرکز قرآن و عترت آماده حرکت در این مسیر بوده و نیازمند حمایت بیشتری از جانب مسئولان است.
این کارشناس قرآنی افزود: با توجه به نیاز جامعه، مخاطب دانشگاهی اعم از دانشجو، کارمند و استاد به آموزشهای عمومی و تخصصی، پیش از شرکت در مسابقات و انجام پژوهشهای قرآنی، لازم است برنامهریزی دقیق و افق و چشماندازی روشن در این خصوص تدوین شود.
وی افزود: طبق گزارشهای دریافتی از دانشگاهها در سه سال اخیر بیشترین فعالیت آموزشی در زمینه آموزشهای مرتبط با قرآن و عترت به ترتیب در دانشگاههای شیراز، سبزوار، شهرکرد، کرمانشاه، فسا، کاشان، گلستان، بوشهر، زابل، یزد، اهواز، سمنان، تربت حیدریه، گیلان، بجنورد، شهید بهشتی، جهرم، شاهرود، علوم بهزیستی، بیرجند، زنجان، تهران، زاهدان، کرمان، اراک، گناباد صورت گرفته است و در شاخص میزان آموزش ارائه شده به ازاء هر نفر دانشجو، دانشگاههای سبزوار، کرمانشاه، شیراز، سمنان، جهرم، تربت حیدریه، زابل، بوشهر و ایلام حائز رتبههای برتر هستند. همچنین دانشگاههای تربت حیدریه، سبزوار، کرمان، کرمانشاه، سمنان، جهرم، گیلان و بیرجند بیشترین درصد دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای آموزشی را داشتهاند و به زودی اسامی دانشگاههای غیر فعال در این زمینه اعلام خواهد شد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به تاکید و اهتمام جدی معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت و علاقمندی شخصی ایشان به امر آموزش قرآن، شاهد شکوفایی، رشد کمی و کیفی آموزش قرآن در وزارت بهداشت باشیم.