parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1392/07/23 - 03:46
  • - تعداد بازدید: 35
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZYob

فرازهايي ازدعاي عارفانه عرفه

«...پروردگارا!تومي داني اگرچه حالت توجه ونيايشم دوامي ندارد ولي محبت واشتياق توجه به سوي تورا هميشه درنهان خانه دلم مي پرورانم ...خداوندا،اگردرعين بي نيازي بوده باشم بازمستمندم، چگونه مستمندنباشم درحالي که سراپااحتياجم؟...آياشکايت ازحالم کنم ؟حالم که برتومخفي نيست...»

اين فرازها بخشي ازنيايش سوزناک حضرت اباعبدا...الحسين (ع)درصحراي عرفات است .نقل شده است که امام حسين(ع) آن هنگام که در عرفات حضور داشتند، از خيمه خود بيرون آمدند و با گروهي از اهل بيت(ع) و شيعيان ، در نهايت خضوع و خشوع رو به سوي کعبه ايستادند، دست ها را بلند کردند و با خداي خود چنين راز و نياز کردند: «الحمدلله الذي ليس لقضائه دافع ...؛ سپاس خدايي را که هيچ چيز نمي تواند اراده حتمي و قضاي او را برگرداند و هيچ کس نمي تواند از عطاي او جلوگيري کند ... و اوست بخشنده گسترنده...»

شيوه نيايش امام حسين (ع)دردعاي عرفه

دريافت وفهم شيوه نيايش امام حسين (ع)دردعاي عرفه خودحاوي نکات آموزنده وبيانگرسيره سيدالشهدا(ع) در اين زمينه است.

با نگاهي اجمالي به دعاي عرفه سالارشهيدان وسرورآزادگان، درمي يابيم که آن حضرت نيايش خودرابا حمدوسپاس خداآغاز مي کنند وسپس به بيان نعمت هاي پروردگار، خواه نعمت هايي که به طورمستقيم درخدمت آسايش ورفاه انسان است وخواه نعمت هايي که منفعت مستقيمي ندارد،مي پردازند.

آن چنان که به گفته زنده ياد علامه جعفري همه هستي نعمت است نه فقط آن چيزهايي که جلب لذت ومنفعت ويا دفع شري مي کند .

سرورعارفان ،آن گاه جهت نيايش عارفانه خويش را متوجه عنايت خاص وويژه پروردگارنسبت به برخي ازبندگان ورفع گرفتاري ازآنان همچون يونس (ع)مي کنند وباشمارش اين امدادها، شوراميد را درسروسّر وظاهرونهان نيايشگر به وجود مي آورند؛ گويي انسان به خدا نزديک تر مي شود و حضور قلبي وشهود دروني حق را درسويداي دل وجان خود بيشتر احساس مي کند.

درآخرين فرازهاي نيايش عرفه هم موج معرفت وخلوص چنان اوج مي گيرد که جان به پرواز درمي آيد؛ تا آن جا که امام حسين (ع)به پروردگار عرضه مي دارند :«ماذاوجدمن فقدک وماالذي فقدمن وجدک؛کسي که توراازدست داده چه به دست آورده وکسي که توراپيداکرده چه ازدست داده است؟»

بارالها! بي نيازي را درنفسم قراربده

اللهم اجعل غناي في نفسي ... بارالها! بي نيازي را درنفسم قراربده ويقين رادرقلبم ،اخلاص رادرعملم ،نوررادرديدگانم وبينايي رادردينم تثبيت فرما...

خداوندا!اندوهم را برطرف فرما وپنهان کردني هاي مرا بپوشان وگناهم را ببخشا وشيطانم را از من دورفرما وذمه ام راازهمه تکاليف وحقوقي که برعهده دارم ، آزادکن...

به جزخود به هيچ کس ديگر مرا وا مگذار

خداوندا !ازآنچه مي ترسم درامانم بداروازآنچه بيم دارم حفظم کن ومرا در نفسم ودينم حراست فرما.درسفرم نگهدارم باش ودودمانم رادرکنف حمايتت قراربده وآنچه را روزي فرموده اي مبارک فرما ومرادربرابرنفسم ذليل ودرديدگان مردم بزرگ کن وازشرجن وانس به سلامت بداروبه وسيله گناهانم رسوايم مکن وبادرون ناشايسته ام مفتضحم مفرما وبه وسيله عملم گرفتارم مکن ونعمت هايت راازمن نگير وبه جزخود به هيچ کس ديگر وامگذار ...

شکروسپاس تا ابد شايسته توست

مولاي من ! تويى که عطا کردى،تويى که نعمت دادى،تويى که نيکى کردى،تويى که فضل وکرامتت رانصيبم کردي ونعمت هايت رابه اکمال رساندي، تويى که روزى ام دادى،تويى که موّفقم کردى،تويى که عطا فرمودى،تويى که بى نيازم کردى،تويى که ثروت بخشيدى،تويى که پناه دادى،تويى که کفايتم کردى،تويى که راهنمايي ام فرمودى،تويى که حفظم کردى،تويى که پرده پوشى کردى،تويى که آمرزيدى ،تويى که ناديده گرفتى،تويى که قدرت دادى،تويى که عزّت بخشيدى،تويى که کمک کردى،تويى که مساعدت فرمودى،تويى که تأييد کردى،تويى که نصرت دادى،تويى که شفا بخشيدى،تويى که سلامت کامل دادى،تويى که گرامي ام داشتى،تويي خالق برکات وتويي موجود برين ،حمد دايمي از آن تووشکروسپاس تا ابد شايسته توست...

خداوندا! اگر در عين بي نيازي باشم، باز مستمندم

الهي اناالفقير... خداوندا! اگر در عين بي نيازي بوده باشم باز مستمندم در حالي که سر تا پا احتياجم. خداوندا! هرچند دانش فرا بگيرم باز در عين دانايي ام نادانم، چگونه مي توانم در عين جهلم نادان نباشم؟ اي خداي من! اختلاف تدبير و سرعت درهم پيچيدن سرنوشت ها با مشيت پيروز تو، بندگان عارفت را از تکيه به عطاي موجود و از نوميدي در ناگواري ها باز مي دارد...

اي خداي من! چگونه مرا يکه و تنها رها کني در صورتي که کفالتم را به عهده گرفته اي؟ چگونه ممکن است ستمديده شوم در صورتي که تو ياور مني؟ چگونه مايوس شوم، در حالي که تو مهربان خداي مني؟

خداوندا! با اين دوري که من از تو احساس مي کنم و اين فاصله اي که من با تو ايجاد کرده ام، تو چه قدر به من نزديکي! چه مهربان خدايي! پس آنچه ميان من و تو حجاب شده است، چيست؟ خدايا! از اختلاف نمودها و تحول دائمي پديده ها دانستم که مي خواهي در هر چيز خود را به من بشناساني تا در هيچ چيز به وجود تو نادان نباشم...

کسي که تو را از دست داده چه به دست آورده و کسي که تو را پيدا کرده چه چيز از دست داده است؟ کسي که غير از تو را عوض از تو گرفت مايوس شده و کسي که غير از تو را از موجودات متغير جست وجو کرد، زيان کرد. چگونه مي توان به غير تو اميدوار شد در صورتي که صفت احسان تو تبديل پذير نيست.

آمين يارب العالمين

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 16586
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید