parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/02/02 - 11:55
  • - تعداد بازدید: 36
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZSwb

شهادت مظلومانه دهمين اختر آسمان امامت و ولايت، مشعل فروزان هدايت را به محضر نورانی فرزند داغدار و عزادارش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می نمائیم.

اندوه، چون خوني فشرده، در شقيقه هاي زمان مي دود. تاريخ، ملتهب و پريشان مي تپد. باد، خاكسترنشين حادثه، مي وزد. بوي شيون، هواي ناهنگام اين حوالي را شكافته است. نفسي نيست؛ زهر در شريان هاي خورشيد قد مي كشد. چهل و دومين بهار عمرش، پر پر مي شود. سامرا، در جذر و مد حادثه، ناآرام بر سر مي كوبد؛ چهل و دومين بهار، پشت پلك هاي خورشيد، به پايان نمي رسد و در خزان مي پيچد.
آري! «ولايت»، سي و سه سال در خنكاي سايه ات آرامش را به تجربه نشسته بود و تمامي جاده هاي هدايت، سر بر زانوي ولايت تو داشتند. اي جريان نور خداوند در زمين! هرگز مباد خاموشي ات؛ كه بي فانوس روشن نگاهت، دنيا در تاريكي جهالت خويش غوطه ور خواهد شد. مصيبت جانكاهت را به جان هاي سوخته «تشيع» بخشيدي، اما هنوز سخنان كوبنده ات، لرزه مي افكند به كنگره هاي قصر « متوكل ها».... و نظم مي بخشد به بند بند شعرهايي كه از دهان حقيقت سروده مي شود.
امام ابوالحسن علي النقي هادي (ع) ملقب به امام " هادي"، دهمين پيشواي شيعيان در نيمه ذيحجه سال 212 هجري در اطراف مدينه در محلي به نام " صريا" متولد گشت. آن حضرت و فرزند گرامي ايشان امام حسن عليهما السلام به عسكريين شهرت يافتند، زيرا خلفاي بني عباس آنها را از سال 233 به سامرا ( عسكر) برده و تا آخر عمر پر بركتشان در آنجا، آنها را تحت نظر قرار دادند. امام هادي عليه السلام به لقبهاي ديگري مانند: نقي، عالم، فقيه، امين و طيب شهرت داشت و كنيه مبارك ايشان ابوالحسن است. از آنجا كه كنيه امام موسي كاظم و امام رضا عليهما السلام نيز ابوالحسن بود، لذا براي اجتناب از اشتباه، ابوالحسن اول به امام كاظم عليه السلام، ابوالحسن ثاني به امام رضا عليه السلام و ابوالحسن ثالث به حضرت هادي عليه السلام اختصاص يافته است. پدر بزرگوارش امام جواد (ع) و مادرش بانوي گرامي سمانه است كه بانويي با فضيلت و با تقوا بود. امام هادي (ع) در سن 6 يا 8 سالگي يعني در سال 220 هجري، پس از شهادت امام جواد (ع) به امامت رسيد. مدت 33 ساله امامت امام هادي (ع) با خلفاي معتصم، واثق، توكل، منتصر، مستعن و معتز معاصر بود. زيارت جامعه‌ي كبيره كه داراي مضامين بسيار عالي است و از زبان امام هادي(ع) و در پاسخ به خواسته‌ي يكي از ارادتمندان اهل بيت(ع) صادر شده است، به شيوه‌ي خطابي و گفتاري و درحقيقت بيانگر مقام والاي امامت است كه از طرف امام معصوم(ع) بيان گرديده است.
سخناني گوهربار از امام هادي(ع):
- اگر همه‌ مردم‌ مسيرى‌ را انتخاب‌ كنند و در آن‌ گام‌ نهند، من‌ به‌ راه‌ كسى‌ كه‌ تنها خدا را خالصانه‌ مى‌پرستد خواهم‌ رفت‌.(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 245)
- نارضايتى‌ پدر و مادر ، كم‌ توانى‌ را به‌ دنبال‌ دارد و آدمى‌ را به‌ ذلت‌ مى‌كشاند.(مسند الامام‌ الهادى‌، ص‌ 303)
- افسوس‌ كوتاهى‌ كارهاى‌ گذشته‌ را با تلاش‌ در آينده‌ جبران‌ كنيد.(مسند الامام‌ الهادى‌ ، ص‌ 304) 
- مردم‌ در دنيا با اموالشان‌ و در آخرت‌ با اعمالشان‌ هستند.(مسند الامام‌ الهادى‌، ص‌ 304)

بخل‌ ناپسنده‌ترين‌ خلق‌ و خوى‌ است‌.(مسند الامام‌ الهادى‌، ص‌ 302)
- امام‌ هادى‌ (ع) به‌ كسى‌ كه‌ در ستايش‌ از ايشان‌ افراط كرده‌ بود فرمود: از اين‌ كار خوددارى‌ كن‌ كه‌ تملق‌ بسيار، بدگمانى‌ به‌ بار مى‌آورد، و اگر برادر مؤمنت‌ مورد اعتماد تو واقع‌ شد، از تملق‌ او دست‌ بردار و حسن‌ نيت‌ نشان‌ ده‌.(مسند الامام‌ الهادى‌ ، ص‌ 302)

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17036
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید