parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/05/09 - 11:23
  • - تعداد بازدید: 67
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZiLb

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی نه ممکن است و نه مطلوب

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدت هاست موضوع افزایش ظرفیت رشته های تحصیلی علوم پزشکی در محافل غیرتخصصی مطرح می شود و نوعی فضاسازی تبلیغاتی و یکسویه مشاهده می شود که ازین رویه خیر و برکتی برای مردم، نظام سلامت و آموزش عالی در علوم پزشکی بر نخواهد خواست .

به گزارش مفدا، کیانوش جهانپور افزود: ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشور  موضوعی نیست که صرفا با  تحلیل تک عاملی مثل نیاز آنی یا موضعی و برخی برآوردهای غیراصولی از نیاز آتی کشور قابل برآورد باشد و دهها عامل نظیر امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی، ساختار نظام سلامت، جایگاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی، عوامل متعدد فرهنگی، نرخ رشد اقتصادی و درجه توسعه یافتگی و .... در این برآوردها باید مورد مداقه قرار گیرد و صرفا تمایل انبوه متقاضیان یا حتی نیازهای فعلی نمی تواند پاسخی صحیح و علمی برای آن باشد.

وی افزود: متاسفانه رویکرد ژورنالیستی افراد ناآشنا به موضوع و گردانندگان بازار کاذب کنکور، هزار و یک مشکل بی ربط را به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تقلیل داده است.

جهانپور گفت: وزارت بهداشت بعنوان متولی آموزش پزشکی و تولیت سلامت، نمی تواند و نباید خود را در مسیر این امواج سرگردان قرار دهد و مبنای کلیه سیاست‌ها و تصمیم سازی‌ها در این حوزه، مدل های علمی مبتنی بر شواهد و مدارک و تجارب ملل خواهد بود و در حال حاضر ظرفیت اضافی برای پذیرش بیشتر در این رشته‌ها وجود ندارد و حتی در صورت وجود چنین ظرفیتی، سودمندی و مطلوبیت آن زیر سوال است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: سیل داوطلبان یا عدم توزیع متناسب دانش آموختگان نمی تواند مبنای تصمیم گیری درست در این حوزه باشد، مضافاً آنکه زیرساخت‌های آموزشی هم اقتضای پذیرش بیش ازین ندارد و رعایت حداقل های لازم مانع ازین خواهد که به تقاضاهای کاذب در این خصوص پاسخ داده شود، و سوال اینجاست کدام تخت و بیمارستان آموزشی معطل مانده است که امکان افزودن بر ظرفیت فعلی را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه تجربه ملل حاکیست سرانه تعداد پزشک و دندانپزشک و داروساز و ماما و پرستار و ... لزوما ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات سلامت و نیز تعرفه و هزینه خدمات درمانی ندارد و چه بسا از جایی این رابطه معکوس هم خواهد شد، تاکید کرد: کدام کشور از طریق افزایش نامتعارف و نامتناسب ظرفیت دانشجو و تعداد پزشک توانسته است  هزینه درمان مردم و نظام سلامت را کاهش دهد، وزارت بهداشت در پی ارایه کارنامه‌ای مملو از اعداد و ارقام نیست و مصمم است که کیفیت را فدای کمیت ننماید و  قدر مسلم تمایلی به تکرار برخی خطاها در گسترش بی رویه آموزش عالی و دوره های تحصیلات تکمیلی، در این نهاد وجود ندارد، هر تصمیمی که امروز اتخاذ شود یک دهه بعد نتایج آن مشخص می شود، این در حالیست که ظرفیت های فعلی در رشته پزشکی و دندانپزشکی می تواند پازل نیازهای واقعی سالهای آتی را بتدریج پر کند، در رشته داروسازی هم حدود ۵۰ درصد متخصصین داروسازی بیکار هستند و یا در جایگاه تخصصی خود کار نمی کنند و جمعیت داروسازان عمومی هم طی ده سال آینده دوبرابر می شود

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به حساسیت موضوع و پیامدهای آن واقفند و با هرگونه شتابزدگی در تصمیم گیری پیرامون این مهم مخالفند، مجموعه وزارت بهداشت نیز اسناد جامعی مبتنی بر مطالعات متعدد و روشمند در این زمینه تنظیم نموده که عملا نقشه راه تربیت نیروی انسانی در حوزه علوم پزشکی است و البته کماکان هم از بحث و بررسی پیشنهادات علمی و روشمند اهل فن در این رابطه استقبال کرده و بهره خواهد گرفت.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18600
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید