parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/02/21 - 09:38
  • - تعداد بازدید: 42
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZGJb

خودآگاهی ؛ بالاترین شناخت فردی و یکی از مهم ترین مهارت های زندگی

کارشناس اداره مشاوره معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی مهارت خودآگاهی را بالاترین شناخت فردی و یکی از مهارت های مهم زندگی عنوان کرد.

به گزارش مفدا خراسان شمالی، اکرم یزدانی در جلسه هفتگی آموزش مهارت های زندگی و در جمع کارکنان روابط عمومی دانشگاه اظهار کرد: با دستیابی به خودآگاهی انتخاب ها و عملکردمان صحیح تر و شفاف‌تر خواهد بود.
وی قدرت حل مسائل، بشاش بودن، اعتماد به نفس بالا، تاب آوری و همدلی را از نتایج بهبود خودآگاهی در زندگی عنوان کرد .
این کارشناس مشاوره با طرح این سوال که برای خودآگاهی باید چه کنیم، ادامه داد: هر فردی متشکل از ویژگی های مختلف است که برخی را خود می داند اما دیگران نمی دانند، برخی ویژگی ها را خود می داند و دیگران هم می دانند، برخی ویژگی ها را خود نمی داند اما دیگران می دانند و ویژگی هایی هم در فرد وجود دارد که هم خود وی و هم دیگران از آن بی اطلاع هستند.
یزدانی اضافه کرد: با تقویت ویژگی‌هایی که خودمان از آن ها اطلاع داریم و دیگران نیز از آن آگاهند، می توان عزت نفس آفرید و اعتماد به نفس را تقویت کرد.
کارشناس اداره مشاوره معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، اعتماد به نفس را از زیرمجموعه های عزت نفس که یک حس درونی و عامل قبول داشتن خود است ،دانست و برخورداری از عزت نفس و اعتماد به نفس را عامل دستیابی به خودآگاهی عنوان نمود.
یزدانی خاطرنشان کرد: در برخی موارد ویژگی خود برتر بینی کاذب در نتیجه عدم خودآگاهی فرد ایجاد می شود و این امر یک نوع اختلال روانی است که فرد مبتلا باید برای درمان از مشاوره های روانپزشکی بهره بگیرد.
بر پایه این گزارش جلسات هفتگی آموزش مهارت های زندگی (فردی ، اجتماعی، ارتباطی و ...)جهت همکاران روابط عمومی دانشگاه بطور مستمر پیگیری خواهد شد.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18508
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید