parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1393/02/30 - 08:34
  • - تعداد بازدید: 27
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zesb

حرکت خزنده اعتياد اينترنتي دانشجويان

 به گزارش روابط عمومی معاونت ، رئيس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي مي گويد: اغلب دانشجوياني که عضو شبکه هاي اجتماعي هستند و به طور مداوم و مستمر با اين شبکه ها در ارتباطند، دچار افسردگي مي شوند.

«عليرضا نيکزاد» ادامه مي دهد: دانشجويان در اين شبکه ها وارد گروه هايي مي شوند که آن ها تصاويري از مسافرت ها و جشن هايشان را در اين شبکه ها منتشر و دانشجويان اين تصاوير را با زندگي واقعي شان مقايسه مي کنند و در نهايت دچار نااميدي و افسردگي مي شوند.

وي با اشاره به افزايش استرس و اختلال اضطرابي در ميان اين عده از دانشجويان، تاکيد مي کند: هر چه به تعداد دوستان آن ها در شبکه هاي اجتماعي اضافه مي شود به همان ميزان استرسشان بالا مي رود و ترجيح مي دهند هر طور شده با ارائه مطالب و تصاوير، ديگران را ازخودشان راضي نگه دارند.

وي دليل عمده اعتياد برخي دانشجويان استان به شبکه هاي اجتماعي را خلاء عاطفي و دوري از خانواده هايشان عنوان و بيان مي کند: اين دانشجويان از طريق اين شبکه ها درپي پرکردن اوقات فراغتشان هستند.

وي با تاکيد بر اين که ارتباط اين دانشجويان با همکلاسي ها و هم خوابگاهي هايشان به مرور زمان کاهش مي يابد، مي افزايد: دانشجوياني که مدام با شبکه هاي اجتماعي در ارتباطند مايل هستند تا در خلوت با کاربران ديگر در ارتباط باشند و به همين دليل ارتباطشان با ديگران کاهش مي يابد.

وي تصريح مي کند: افت تحصيلي وکاهش ارتباط با خانواده ها و در نهايت رفتارهاي ضد اجتماعي و پرخاشگري از آسيب هاي استفاده مداوم از شبکه هاي اينترنتي است.

«نيکزاد» اعلام مي کند: متاسفانه مشکلات عاطفي شديد در ميان دانشجويان دختر از جمله آسيب هاي استفاده مکرر از اين شبکه هاست.وي با بيان اين که به طور معمول دانشجويان پسر علاقه بيشتري به استفاده از اين شبکه ها دارند،ادامه مي دهد: کاهش علاقه به ادامه تحصيل وگرايش به مواد مخدر نيز در ميان دانشجويان پسر وجود دارد.وي ايجاد محدوديت در استفاده از اين گونه شبکه ها در فضاي دانشگاه، برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي، ورزشي و تفريحي براي دانشجويان و فراهم کردن زمينه فعاليت آن ها را در اين گونه برنامه ها براي کاهش اثرات نامطلوب استفاده از شبکه هاي اجتماعي عنوان و تاکيد مي کند:خانواده هاي دانشجويان به ويژه دانشجويان غير بومي نيز بايد هر چند وقت يک بار به ديدن آن ها بيايند و مواظبشان باشند تا آن ها از اين طريق دچار مشکل نشوند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 16772
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید