parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/06/17 - 09:52
  • - تعداد بازدید: 45
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z7Nb

حبیب‌الله صادقی: هنوز نقاشانی هستند که معرفت اهل بیت(ع) را دنبال کنند

حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش که معتقد است هنرهای دینی و معرفتی ریشه در تاریخ بشریت دارد، تاکید می‌کند که همچنان نیز برخی هنرمندان آثار زیادی در حوزه هنرهای دینی خلق می‌کنند که لازم است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

صادقی که شام غریبان امسال طرحی از حضرت زین‌العابدین (ع) را به تصویر خواهد کشید، درباره موضوع بیان معنویت به زبان هنر در دنیای معاصر، با بیان اینکه «ذات و خاستگاه هنر از دیرباز زمینه مذهبی داشته است»، به ایسنا گفت: در طول تاریخ از عهد عتیق گرفته تا کسانی که پیرو دین حضرت موسی و عیسی (ع) بوده‌اند، بخش عظیمی از قدرت‌ها و امپراطوری‌ها و کسانی که تقدیر وجودیشان را در این مقدر می‌دانستند که به کنیسه و کلیسا وفادار باشند، با هنر و نقاشی سر و کار داشته‌اند.

او ادامه داد: به طور کلی بشر همواره خاستگاه معرفتی را درباره مذهب می‌ستاید و باور دارد. به همین خاطر هم بسیاری از قدرت‌ها تا قرن هفدهم و هجدهم میلادی به هنر مذهبی متکی بوده‌اند. اما در تاریخ هنر دینی و اسلامی ایران، هنر بدون فیگور رواج داشته است و قالب فیگوراتیو که فضائل اهل بیت (ع) را دنبال می‌کند، بعد از دوره صفویه در ایران به وجود آمد؛ قالبی که شعر و نقاشی قهوه‌خانه‌ای را در سه بخش حماسی، رزمی و بزمی و مذهبی در کنار هم داشت. در واقع می‌توان گفت که به نوعی معنای هنر مردمی از همین جا شکل گرفت.

این هنرمند در ادامه به تغییراتی که در این سال‌ها در نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایجاد شد اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله قابلیت‌ها و خاصیت‌های هنر اجتماعی در انقلاب این بود که ریشه‌های هنرهای اجتماعی در جهان را دید، ولی معنای قرآنی و دینی را برای خود اختیار کرد. جوانانی که در کنار مردم تجربه‌ها و تمناهای آرمانی و دینی‌شان را به زبان هنر روایت کردند. پیش از آن چنین تجربه مفید و بااهمیتی که بتواند تا این اندازه تاثیرگذار باشد را در فرآیند هنر دینی ایران نداشتیم.

صادقی گفت: معنی و معرفتی در دوران انقلاب دنبال شد که توجه به اهل بیت (ع) بود و اخلاق و فرآیندهای معرفتی ائمه معصومین را مورد توجه قرار داد. در این میان هنرمندان مولفه‌های اجتماعی همانند جهاد در راه خدا و اخلاق انسانی را با مضامین دینی گره زدند؛ همانند ارجاع دادن دفاع مقدس به واقعه عاشورا. این تجربه جزو تجربه‌های نو و بی‌بدیلی بود که نسل انقلاب دنبال کرد، اما در ادامه آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت

این هنرمند نقاش افزود: چندی پیش مجموعه‌ای را به همراه مهدی رسولی (هنرمند خوشنویس و نقاش) داوری کردیم و متوجه شدیم که در یک سال گذشته در کشور شیعه ما، تنها دو کتاب در حوزه بخش تصویرسازی هنرهای تجسمی منتشر شده است که این موضوع واقعا جای نقد دارد. موزه بزرگ امام علی (ع) که تاسیس آن یکی از افتخارات شهرداری است نیز به‌روز نیست و مجموعه کارهایی که در اختیار دارد به بازه زمانی حدودا ۲۵ سال پیش برمی‌گردد.

صادقی با بیان اینکه «مطمئنم نقاشان دین‌باور و کسانی که معرفت اهل بیت (ع) را دنبال می‌کنند هنوز آثاری را خلق می‌کنند»، خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک نهاد رسانه‌ای داریم تا این آثار و آتلیه نقاشانی که در این حوزه فعال هستند را معرفی کند. الان فرهنگستان هنر در حال انجام اقدام خوبی در این زمینه است و اجرای طرح «۱۰۰ سال نگارگری معاصر ایران» را در دستور کار دارد. بر این اساس قرار است تا دی ماه سال جاری از هنرمندانی که ظرف ۴۰ سال گذشته آثاری را با موضوع فضائل اهل بیت (ع) خلق کرده‌اند، جمع‌آوری کند. در این میان تاکید ما بر این است که فقط بر حوزه نگارگری تمرکز نکنیم و طراحی، تصویرسازی، گرافیک و نقاشی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. البته تاکنون مجموعه‌های دیگری همانند مرکز روایت فتح و موزه شهدا این کار را انجام داده، اما جامع و کامل نبوده‌اند.

  • گروه خبری : امور فرهنگی
  • کد خبر : 18703
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید