parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/11/10 - 22:33
  • - تعداد بازدید: 36
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZRAb

بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور

یین‌نامه اجرایی بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت ابلاغ شد/ افزوده شدن بخش‌های ادبی، هنری و فن‌اوری ‌

 
 
 
آیین‌نامه اجرایی بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور چهارم بهمن‌ماه ابلاغ شد تا به این ترتیب فرآیند برگزاری این جشنواره قرآنی به طور رسمی کلید بخورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیست و یکمین دوره این جشنواره شامل هفت بخش شفاهی، کتبی، پژوهشی، کتابخوانی، ادبی، هنری و فن‌اوری است. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است، افزودن بخش‌های ادبی، هنری و فن‌اوری به این جشنواره قرآنی است که به نوبه خود امری بدیع است. این بخش‌ها تاکنون تنها در جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت برگزار می‌شد که امسال برای اولین بار به جشنوراه قرآنی این وزارتخانه نیز اضافه شده‌اند. از دیگر تغییرات انجام شده در این دوره افزایش رشته‌های بخش کتبی از چهار رشته به هفت‌ رشته است. در دوره بیست و یکم رشته‌های مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه و حفظ موضوعی قرآن کریم اضافه شده است. در بخش شفاهی این جشنواره شرکت‌کنندگان در رشته‌های قرائت به روش تحقیق، قرائت به روش ترتیل، حفظ سوره یاسین، حفظ یک جزء پیوسته، حفظ سه جزء پیوسته، حفظ پنج جزء پیوسته، حفظ 10 جزء پیوسته، حفظ بیست جزء پیوسته، حفظ کل قرآن، اذان، دعا و مناجات خوانی و تواشیح به رقابت خواهند پرداخت. بخش کتبی نیز شامل رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت، مفاهیم نهج البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین و احکام است. آزمون مرحله دانشگاهی بیست‌و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اردیبهشت‌ماه سال آینده و آزمون مرحله سراسری در مرداد‌ماه همان سال برگزار خواهد شد.  مهلت ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره نیز حداکثر تا پایان خرداد ماه خواهد بود. گفتنی است دانشجویان علاقه‌مند می توانند جهت اطلاع از جزییات آیین نامه بیست و یکمین جشنواره به کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنند.
  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17434
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید