parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/04/19 - 10:39
  • - تعداد بازدید: 60
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZbKb

به مناسبت ۱۷ تیر ماه روز تجلیل از اماکن و بقاع متبرکه بیشترین درخواست مردم از آستان امام رضا(ع) چیست؟

سامانه پاسخگویی آستان قدس رضوی در مدت کوتاه راه‌اندازی‌ به پلی نظام‌مند برای دریافت سؤالات و درخواست‌های مخاطبان این آستان نورانی تبدیل شده تا لبخند رضایت بیش از پیش برلبان زائران و مجاوران قرار گیرد.

به گزارش مفدا خراسان شمالی، به نقل از خبرگزاری فارس؛ شهر مشهد و در رأس آن بارگاه منور رضوی همواره به عنوان مهمترین قطب مذهبی پذیرای خیل عظیم زائران داخلی و خارجی است. تشرف بالغ بر ۲۵ میلیون زائر به صحن و سرای بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) طی سال‌های اخیر حاکی از توجه و علاقه شیفتگان اهل بیت(ع) به قبله هشتم به عنوان ملجاء و مأمن مسلمانان است.

بدیهی است حضور میلیونی زائران همواره نیازمند ایجاد بستر مناسب در زمینه‌های مختلف رفاهی، خدماتی، فرهنگی و... است. اگرچه مسئولان و خادمان بارگاه منور رضوی همواره درصدد تسهیل امور مربوط به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستند، اما گاهی زاویه نگاه زائران به این خدمت‌رسانی زمینه ارائه مناسب‌تر خدمات را فراهم می‌کند. نشستن پای حرف زائران و مجاوران خود نیازمند بستری است که آستان قدس رضوی تلاش می‌کند تا با استفاده از فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های مدرن ارتباطی روز، بهترین شنونده مخاطبان خود باشد.

سامانه سپاس پلی برای دریافت سؤالات مخاطبان

شماره ملی ۱۳۸ و راه‌اندازی سامانه سپاس (سامانه پاسخگویی آستان قدس رضوی) درکنار دیگر ابزارهای ارتباطی آخرین پلی است که چندی پیش به منظور پاسخگویی نظام‌مند به انواع و اقسام سؤالات مردمی در آستان قدس رضوی ایجاد شد تا موجب تسهیل ارتباط مردم با آستان قدس رضوی، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و در نهایت بازخوردسنجی از فعالیت‌ها و تحلیل پیام‌های مردمی برای به دست آوردن دید روشنی از نیازها و دغدغه‌های زائران و مجاوران حضرت شود.

پاسخگویی ۲۴ ساعته با کمک ۴۰۰ خادمیار رضوی

این مرکز پاسخ‌گویی در حال حاضر با حضور بیش از ۴۰۰ خادمیار خواهر و برادر طی سه شیفت در تمام روزهای سال پاسخگوی مخاطبان تلفنی و مراجعان حضوری مرکز جامع ارتباطات مردمی است. در صورتی که مخاطب سؤالی داشته باشد و اطلاعات مربوطه در این بانک اطلاعاتی ثبت شده باشد، بلافاصله توسط خادمیار پاسخگویی صورت می‌پذیرد، در غیر این صورت پیام مردمی ثبت شده مورد رسیدگی و در نهایت پاسخگویی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر موضوع اطلاع‌رسانی برنامه‌های حرم، ساختار و اطلاعات حوزه‌های آستان قدس رضوی، شرح خدمات در حرم مطهر و در سیستم اداری و شیوه بهره‌مندی از آن، دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقادات، ثبت شکایات مردمی و ...توسط این مرکز پاسخ داده می‌شود.

غذای متبرک و خادمی آستان عمده‌ترین سؤال مخاطبان

مروری بر عملکرد این مجموعه طی مدت کوتاهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد حاکی از نیاز زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) به پاسخگویی است. این سامانه نرم‌افزاری است که تماماً با توان داخلی طراحی و پیاده سازی شده و با هدف خودکارسازی بخشی از فرایندها، سرعت در پاسخگویی، بهبود فرایند پی‌گیری، نمایش کامل فعالیت‌های اپراتورها و مخاطبان و امر پاسخگویی، گزارش دهی مدیریتی کامل و فراهم کردن امکان فرا تحلیل و ... در مرکز مستقر شده است.

این سامانه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون قریب به ۲۰۰ هزار تماس از سراسر کشور داشته است و این حاکی از آن است که با وجود ابزارهای مختلف ارتباطی با زائران و مجاوران، راه‌اندازی مرکز پاسخگویی در این سطح از نیازهای آستان قدس رضوی بوده است.

عمده‌ترین سؤال مخاطبان این مجموعه مربوط به غذای متبرک، خادمی، مباحث رفاهی، گیت‌های ورودی و مراسم‌های حرم بوده است.

اگر چه عمر سامانه پاسخگویی آستان قدس رضوی در سطح ملی کوتاه است، اما بازخورد مثبت آن تاکنون از یک سو و ظرفیت ارتباطی در مجموعه آستان قدس رضوی از سوی دیگر انگیزه خادمان این آستان را در راستای تکمیل و تسهیل ارتباط با حوزه‌های مختلف بیش از پیش مضاعف می‌کند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18536
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید