parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/06/23 - 11:30
  • - تعداد بازدید: 49
  • - زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZkNb

با نرم افزار جعبه لایتنر «العادیات» حافظ قرآن شوید

​حسن برزگری، طراح جعبه لایتنر حفظ قرآن العادیات و مدیر عامل شرکت نرم افزاری آراد دشت از تولید نخستین نرم افزار اندرویدی جعبه لایتنر تخصصی حفظ قرآن کریم خبرداد.

حسن برزگری، طراح جعبه لایتنر حفظ قرآن العادیات و مدیر عامل شرکت نرم افزاری آراد دشت در گفتگو با خبرنگار مهر، از طراحی نخستین نرم افزار اندرویدی جعبه لایتنر تخصصی حفظ قرآن کریم خبرداد و گفت: العادیات، نرم افزار اندرویدی جعبه لایتنر حفظ قرآن است که برای اولین بار تولید شده است. روش‌ها و سبک‌های مختلفی برای حفظ مطالب از جمله حفظ قرآن وجود دارد که هر کدام از اساتید شیوه‌ای را پیشنهاد کرده و در کلاس‌های خود اجرا می‌کنند. یکی از روش‌های حفظ مطالب، استفاده از جعبه لایتنر هست که برای حفظ کلمات انگلیسی زیاد استفاده می‌شود ولی در حفظ قرآن به دلایلی کمتر استفاده شده است. ویژگیهای خوب این روش، باعث شده تا ما برای نخستین بار در نرم افزار العادیات را، به سمت استفاده از جعبه لایتنر در بحث حفظ قرآن برویم و آن را تولید کنیم.

برزگری با اشاره به اینکه این جعبه دارای ۵ خانه و تعدادی فلش کارت است، ادامه داد: یک طرف فلش کارت‌ها سؤال و طرف دیگر جواب نوشته شده است. در ابتدا فلش کارتها در خانه اول قرار می‌گیرد. کارت اول برداشته شده اگر شخص جواب را می‌داند آن را در خانه دوم قرار می‌دهد و دو روز بعد به سراغ آن می‌رود. اگر دو روز بعد هم بلد بود در خانه سوم قرار داده و ۴ روز بعد به سراغ آن می‌رود و به همین ترتیب ۸ روز، ۱۶ و ۳۲ روز. کارت‌هایی که از خانه پنجم خارج می‌شوند طبق قانون لاینتر به حافظه دائم منتقل شده‌اند. در هر مرحله‌ای اگر شخص جواب را بلد نبود آن را باید به خانه اول برگرداند.

مدیر شرکت آراد دشت در خصوص تفاوت این نرم افزار با نرم افزار های دیگر تصریح کرد: مهم‌ترین کار جعبه لایتنر این است که برنامه مرور را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا با بیشترین تکرار در قسمت خطرناک منحنی فراموشی، مطالب به حافظه دراز مدت هدایت شود.

وی با تأکید بر اینکه این روش از تکرارهای غیرضروری اجتناب می‌کند، اظهار داشت: برای آنکه مطلبی را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل کنید، نیازمند تکرارهای زیادی هستید. وقتی صفحه‌ای را برای چندمین بار مطالعه می‌کنید، مجبورید مطالبی را نیز که قبلاً آموخته‌اید مجدداً مرور کنید. در صورتی که دیگر لزومی به تکرار نیست و تکرار بی جهت آنها، باعث اتلاف وقت و انرژی، بی حوصلگی و در نتیجه دل زدگی شما می‌شود. اما جعبه لایتنر فقط مطالب چموش و رام نشدنی را شکار کرده و ما را وادار به تکرار آن‌ها می‌کند. بنابراین سؤالات آسانتر، سریع‌تر به خانه‌های آخر می‌روند و سؤالات سخت غربال می‌شوند و در نتیجه با صرفه جویی در وقت، سرعت یادگیری مطالب چندین برابر می‌شود.

مبدع نرم افزار العادیات با اشاره به قانون اسکینر افزود: بر اساس این قانون اگر بعد از هر عملی پاداش دریافت شود، انجام آن عمل تشدید خواهد شد. امتیاز بیشتر، پاداش موفقیت در بازی است. این امتیاز فرد را علاقمند می‌کند تا با شدت بیشتری به بازی ادامه دهد. این خاصیت در جعبه یادگیری لایتنر استفاده شده است، یعنی فرد تنها زمانی به قسمت بعدی می‌رود که مطلب را آموخته باشد، این عمل درست مانند امتیاز دادن، فرد را به ادامه فرایند یادگیری تشویق می‌کند. و لذا یادگیری با این روش لذت بخش تر می‌باشد.

برزگری در خصوص نحوه کار با این نرم افزار توضیح داد و گفت: ابتدا آیات مورد نظر خود را، با استفاده از کتاب قرآن و سایر ابزارها، حفظ می‌کنید. سپس برای تثبیت حفظ، هر روز تعدادی از آیات را، بر حسب زمانی که دارید در قسمت آیات من، وارد نرم افزار العادیات می‌کنید. هر آیه، یک سطح دارد که به ترتیب جدید، صفر، ۱، ۲، ۳، ۴، ... می‌باشد و معادل همان خانه، در جعبه لایتنر می‌باشد. سپس در بخش آیات امروز، آیاتی که امروز باید بررسی شوند را مشاهده می‌کنید. در صورتی که برای آیه‌ای حفظ هستم را بزنید ۲ روز بعد، مجدداً باید بررسی کنید. در صورتی که مجدداً حفظ هستم را بزنید ۴ روز بعد، و به همین ترتیب ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴، ... روز بعد باید بررسی شود. در هر مرحله که حفظ نیستم را بزنید سطح آیه صفر شده و روز بعد مجدداً باید بررسی کنید.

وی ادامه داد: در این نرم‌افزار، هر کارت، ابتدای یک آیه را نمایش می‌دهد که شما باید آن آیه و آیه بعد را بخوانید. با دانستن آیه بعدی، ارتباط بین آیات حفظ می‌شود. هر چند، جعبه لایتنر ۵ خانه بیشتر ندارد، اما ما سطح آیات را تا ۱۰ افزایش داده‌ایم تا بابت آیاتی که به حافظه دائم منتقل شده هم، خیالتان راحت باشد. توصیه می‌شود در حین حفظ جدید حتماً از کتاب قرآن استفاده شود تا لطمه‌ای به حافظه تصویری وارد نشود.

تولید کننده نرم افزار العادیات در خصوص چگونگی روش کار با این نرم افزار افزود: هیچ لزومی به اضافه کردن آیات به صورت ترتیبی وجود ندارد. به عنوان مثال، با زدن دکمهٔ اضافه کردن آیات، می‌توانید آیاتی از سوره بقره را به لیست آیات خود اضافه نموده و مجدداً با زدن آن دکمه، آیاتی از جزء آخر را به لیست اضافه کنید. همچنین در بخش‌های آیات امروز و مرور آیات سطح صفر، مشاهده عملکرد، لیست آیات من و راهنمای نرم افزار نیازی به اینترنت ندارند اما جهت ورود به العادیات، ارسال عملکرد به مربی، ذخیره آنلاین، خرید و بروزرسانی نرم افزار، دسترسی به اینترنت مورد نیاز است.

 وی در تشریح پنل قسمت مربیان و قران آموزان افزود:افرادی که در نرم افزار موبایلی و یا پنل وبسایت العادیات شماره موبایل خود را وارد کرده‌اند، می‌توانند به عنوان مربی فعالیت نمایند. قرآن‌آموز برای ارسال عملکرد خود به مربی، ابتدا باید پروفایل خود را تکمیل و شماره موبایل مربی خود را وارد نماید، سپس در صفحهٔ عملکرد، دکمهٔ ارسال به مربی را کلیک نماید و در این صورت مربی با ورود به پنل می‌تواند عملکرد قرآن آموز، از جمله نمودار و جدول تعداد آیات هر سطح، جدول تعداد آیات در هر روز به تفکیک سطح و لیست آیات قرآن‌آموز با تمام ویژگی‌ها را مشاهده نماید.  

برزگری در پایان در راستای افق پیش روی این نرم افزار عنوان کرد:تیم فنی در حال انجام فعالیتهایی به جهت گستردگی فضای کاری است که میتوان به نمایش ترجمه و تفسیر آیات، صوت قاریان، امکانات بیشتری برای اساتید و کلاسداری، مسابقات بین کاربران، نمایش برترینها در بخشهای مختلف، جعبه لایتنر برای حفظ موضوعی، تنظیمات مختلف، نمایش آیه در صفحه، فونت عثمان طه، امکاناتی برای راحتی کارشناسان مراکز حفظ مجازی اشاره کرد.

علاقه مندان می توانند جهت استفاده رایگان از این نرم افزار اینجا کلیک نمایند.

  • گروه خبری : امور فرهنگی
  • کد خبر : 18716
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید