parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1392/12/17 - 07:35
  • - تعداد بازدید: 29
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zbrb

ایجاد فضای گفتمانی، جذب حداکثری دانشجویان و پویایی همراه با نشاط و امید در دانشگاه‌ها، مهمترین رویکرد مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها علوم پزشکی کشور

دکتر آیتی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت

دکتر محمدحسین آیتی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ایجاد فضای گفتمانی، جذب حداکثری دانشجویان و پویایی همراه با نشاط و امید در دانشگاه‌ها، را به عنوان مهمترین رویکرد مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور عنوان نمود.

 

دکتر آیتی افزورد: با توجه به ایجاد فضای امید در کشور به خصوص دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ضروری است مدیران و مسئولان محترم فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی ضمن اهتمام به تقویت و تداوم این فضا، از این امید و شور و نشاط ایجاد شده برای جذب عامه دانشجویان و گسترش شمول مخاطبین برنامه‌های فرهنگی و فوق‌برنامه حداکثر بهره لازم را ببرند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در تبین نقش و جایگاه دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه یک محیط اخلاقی و دین‌مدار است و ضرویست الویت دادن به اخلاقیات، افزایش بینش مذهبی و اعتقادی دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان‌هدف اصلی در این عرصه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: در همین راستا سند دانشگاه اسلامی به عنوان یک سند جامع و با وسعت نظر و احاطه بر اسناد بالادستی کشور، می‌تواند نقطه عطفی در امور فرهنگی باشد. چون در بخش فرهنگی این سند، 21 راهبرد بعنوان فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها منظور شده است که 5 راهبرد به عنوان راهبرد اصلی سال 1393در نظر گرفته شده است. ایجاد فضای گفتمانی، باز کردن فضای نقادی و نقدپذیری در دانشگاه‌ها یکی از 5 راهبرد اصلی سال 93 می‌باشد.

وی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که؛ دانشجویان کنونی، همکاران فردای ما در نظام سلامت خواهند بود، در نتیجه با توجه به نقش و جایگاهی که دارند به رسیدگی خاص نیاز دارند. دانشجوی امروز، در وهله اول بایستی از نظر علمی در درجه بالایی باشد و در نگاه دوم از نظر فرهنگی هم دارای توانمندی‌ها و ویژگی‌های لازم باشد.

دکتر آیتی در پایان با اشاره به كوشش جهت اجراي برنامه‌هاي نشاط‌آور و تقویت روحیه امید و خودباوری منطبق بر ارزش‌هاي ديني و ملي، بسط و گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی، آزادفکری و تولید فکر، استفاده از ظرفیت بالقوه نهادهای دانشجویی (تشکل‌ها، کانون‌ها، شوراهای رفاهی، هیات‌های مذهبی، انجمن‌های ورزشی...)، توجه به جاری و حاکم بودن سبک زندگی اسلامی و ایرانی در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهي، مشارکت حداکثری دانشجویان در مراجع تصمیم‌گیری و هم‌اندیشی دانشگاه و... را به عنوان راهبردهای معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ذکر نمودند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 16712
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید