parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/04/30 - 13:37
  • - تعداد بازدید: 39
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZQGb

آیین نامه ی اجرایی « پوشش مناسب » دانشجویان در محیط های آموزشی

بی گمان در هر کشوری از جمله کشور عزیز ما، ایران، معیارهای قانونی و شرعی و عرفی ویژه‌ای وجود دارد و سازمان ها و دستگاه های متبوع برای پیشبرد بهتر اهداف خویش می توانند ضوابط و مقررات درون سازمانی خاصی را تنظیم و به مرحله ی اجرا در آورند.

یکی از مواردی که در پاره ای از کشورها، مورد عنایت ویژه و تابع مقررات خاصی است، نحوه ی پوشش دانشجویان در محیط های آموزشی است. در جامعه ی ما که قوانین آن، منبعث از اسلام و قرآن است و عرف و آداب ملی و مذهبی ما نیز دارای پایه های مستحکمی است، پوشش ظاهری افراد به خصوص در محیط های آموزشی از ارزش و اهمیت قابل توجهی برخوردار است و رعایت آن در محیط های آموزشی، از یک سو بیان گر احترام گذاشتن به قوانین و مقررات ملی و مذهبی است؛ و از سویی به ایجاد فضایی آرام و مناسب با اهداف آموزشی کمک می کند؛ و از سویی نیز به ارائه ی تصویری مثبت از اخلاق حرفه ای منجر می گردد. بنابراین برای فراهم نمودن محیطی آرام و هماهنگ با آرمان های علمی و اعتقادی در دانشگاه، براساس آیین نامه ی وزارتی آیین نامه ی « پوشش مناسب» به شرح ذیل ابلاغ می گردد.

آیین نامه ی اجرایی « پوشش مناسب » دانشجویان در محیط های آموزشی

منظور از محیط آموزشی در این آئین نامه، دانشکده ها، آموزشکده ها و محیط های آموزشی (شامل کلاس درس،سالن کنفرانس،کتابخانه و محیط های عمومی دانشکده ها ) می باشد.

فصل اول: کلیات

۱- دانشجویان محترم ، برای ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی، به رعایت و اجرای این آیین نامه ملزم می باشند.

فصل دوم: پوشش مناسب

پوشش دانش جویان دختر و پسر، هنگام ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

۱- دختران دانشجو، از مقنعه های بلند استفاده کنند و حجاب اسلامی مناسب با ضوابط شرعی را رعایت نمایند. پوشاندن کامل مو مورد تأکید است.

۲- جوراب ها باید متناسب باشند و از نپوشیدن جوراب خودداری شود.

۳- کفش ها باید ، راحت، پنجه پهن، تمیز و دارای رنگ ملایم و متعارف باشد.

۴- از پوشیدن دم پایی در محیط های آموزشی باید خودداری شود.

۵- از مانتو، پیراهن و شلوار تنگ و چسبان،کوتاه و در اندازه غیر معمولی با رنگ های تند نباید استفاده شود. همچنین دکمه های مانتو ها و پیراهن ها باید در تمام مدت حضور در محیط های آموزشی به طور کامل بسته باشد.

 

۶- از تی شرت و لباس های ورزشی حاوی تصاویر و نوشته های نامناسب با عرف پرهیز شود.

۷- در محیط های آموزشی، از به کار بردن وسایل آرایشی و زیور آلات مانند دست بند، گردن بند، النگو، انگشتری طلا ( به جز حلقه ی ازدواج) و عطرهای تند و حساسیت زا باید خودداری شود.

۸- ناخن ها باید کوتاه،تمیز،بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعی و ناخن بلند مناسب نیست.

۹- دانشجویان پسر نباید موهای خود را به صورت های غیر متعارف و بلند تر از حد معمول نگاه دارند.

۱۰- لباس دانش جویان پسر باید ساده و متعارف بوده و شامل : پیراهن و شلوار مرتب و مناسب و جهت دانشجویان دختر شامل مانتو و شلوار راحت و مناسب باشد.

 

فصل سوم : موارد دیگر

۱- از استعمال انواع دخانیات در محیط های آموزشی و بالینی باید پرهیز شود.

۲- در زمان حضور در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و کتابخانه ها، تلفن های همراه باید خاموش باشند و در مواقع دیگر نیز جز در موارد خیلی ضروری نباید تلفن های همراه را روشن کرد.

۳- از جویدن آدامس در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و در حضور اساتید باید پرهیز شود.

۴- رعایت ادب نفس و اخلاق حرفه ای به ویژه فروتنی و برخورد مناسب با همکاران ضروری و ستودنی است.

فصل چهارم : نظارت بر اجرا و پی گیری موارد تخلف از آیین نامه

۱- نظارت بر رعایت اصول این آیین نامه در دانشکده ها بر عهده ی رئیس و معاونت آموزشی دانشکده مربوطه می باشد.

۲- به افرادی که اخلاق حرفه ای و مواد این آیین نامه را رعایت نکنند، تذکرات لازم ارائه و در صورت اصرار بر تکرار تخلف به مراجع ذی ربط معرفی خواهند شد.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18402
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید