parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/05/17 - 14:09
  • - تعداد بازدید: 46
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zt1b

رعایت اخلاق و حقوق اسلامی‎؛ مهم‌ترین تفاوت‌ نظام پزشکی اسلامی و غربی

رعایت اخلاق و حقوق اسلامی‎؛ مهم‌ترین تفاوت‌ نظام پزشکی اسلامی و غربی

 رحیم‌پور ازغدی گفت: در جامعه پزشکی دینی‌، کادر پزشکی، علمی و تحقیقاتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با اخلاق اسلامی میان خودشان و مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند و حقوق درون صنفی و حقوق مخاطبانشان را بر اساس شرع مقدس اسلام انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، استاد حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است، گفت: مخاطب قرآن و حدیث همه شما دانشجویانی هستید که علاوه بر خواندن دانش پزشکی و کسب مهارت در آن دوست دارید ارزش‌های دینی را هم در محیط علمی و کاری خود منتشر کنید.

ازغدی ادامه داد: شاید تصور شود که فرق یک پزشک و پرستار متعهد و معتقد با دکتر و پرستاری که ارزشی نیست در ظواهر مثل پوشش و یا انجام فرایض عبادی است. این تفاوت هرچند تفاوتی مهم و جدی و در عین حال لازم است اما کافی نیست. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گروه در حوزه اخلاق و حقوق انسانی اتفاق می‌افتد. در جامعه پزشکی دینی‌، کادر پزشکی، علمی و تحقیقاتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با اخلاق اسلامی میان خودشان و مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند و حقوق درون صنفی و حقوق مخاطبانشان را بر اساس شرع مقدس اسلام انجام می‌دهند. و تفاوت عمده نظام بهداشتی اسلامی با نظام بهداشتی غربی در همین موارد است.

وی در تبیین سخنانش گفت: یکی از تفاوت‌های مهم دیگر در حوزه بهداشتی اسلامی با نظام فارغ از دین، اعتنا به احکامی است که در این بخش مبتلابه جامعه پزشکی است. حفظ حرمت‌ها، رعایت حلال‌ها و حرام‌ها تا جای که لازم است باید انجام شود و نمی‌توان به بهانه‌های مختلف از این مورد گریز پیدا کرد. تفاوت مهم‌تر در بخش‌های اخلاقی و حقوقی شکل می‌گیرد. البته مثل همه صنوف دیگر در این صنف هم افرادی هستند که در جایگاه اولیا الله قرار دارند. آن‌ها از منفعت خود می‌گذرند و بیمار را بر خود مقدم دانسته و حداکثر تلاش خود را برای بهبود و کمتر کردن دردهای انسان‌ها روا می‌دارند. متأسفانه در کنار این افراد والامقام، انسان‌نماهایی هم هستند که به بیمار نگاهی مانند شکار و شکارچی دارند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به حدیثی در این خصوص گفت: اگر کسی مجروحی را ببیند و بتواند به او کمک کند و دردش را کاهش دهد اما نکند مانند مجروح کننده آن فرد است و اگر شخص مجروح بمیرد، او مانند قاتل فرد است.

ازغدی که در جمع فعالان قرآنی دانشگاه‌های پزشکی کشور سخن می‌گفت،افزود: مسابقه قرائت قرآن و حفظ حدیث، هر جند مهم اما تنها شروع است و نقطه هدف، بیان ارزش‌ها و دستورات گفته شده در فرازهای دینی است.

وی ادامه دارد: هم باید خودتان افرادی صالح باشید و هم در محیط اطرافتان آن‌چنان اثر بگذارید که با شما ده نفر دیگر هم به بهشت بروند.

این چهره فعال فرهنگی کشور افزود: بر اساس روایت‌های تاریخی، در اسلام اولین دادگاه ویژه پزشکی به دست امیرالمؤمنین (ع) راه‌اندازی شد و در آن به حقوق مریضان رسیدگی می‌شد. حضرت امیر (ع) کسانی را به‌عنوان مراقب در این حوزه به کار گرفته بودند تا در امور پزشکی و سلامت مراقبت کنند.

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنا به اسنادی انکارناپذیر اخلاق پزشکی در سطوح بالای غرب کاملاً از بین رفته است. آن‌ها هم ویروس جدید می‌سازند و بعد که فراگیر شد، خودشان دارو منتشر می‌کنند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

وی با اشاره به افزایش کمی پزشکان نسبت به چند دهه گذشته، گفت: ایران اسلامی به مرحله‌ای رسیده که امروزه پزشک به دیگر کشورها صادر می‌کند اگر می‌توانستیم در کنار این رشد کمی، اخلاق متعالی پزشکی را هم در پزشکانمان نهادینه کنیم، موج اخلاق در همه جهان منتشر می‌شد.

وی در بخش پایان گفتگویش با فعالان قرآنی ضمن توصیه به صداقت در گفتار و رفتار افزود: دین نباید ابزار کاسبی باشد بلکه باید هدف زندگی همه ما باشد.

 

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17128
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید