parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/08/04 - 14:42
  • - تعداد بازدید: 34
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zn3b

اخلاقیات باید در جامعه دانشگاهی رواج یابد/ فضای اخلاقی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کمرنگ شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت احمد جوانمرد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب در رابطه با گسترش معنویت در جامعه پزشکی و بالاخص دانشگاه‌های علوم پزشکی فاصله بسیار است اظهار کرد: اخلاقیات بخشی از معنویت است که باید در جامعه دانشگاهی رواج یابد، طبیعتاً این موضوع باید در فضای دانشگاهی گسترش یافته و در میان دانشجویان اساتید و بدنه کارکنان دانشگاه ایجاد شود، البته ممکن است که به وضعیت مطلوب نرسیده باشیم اما فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی از سایر فضا‌ها متناسب‌تر بوده است.

فضای اخلاقی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کمرنگ شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته آموزش مباحث معنوی و معرفتی باعث افزایش معنویت شده بود و برای دانشجویان رویکردهای معرفت افزایی وجود داشت؛ به عنوان مثال فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت، خودباوری فرهنگی و دینی در کشورحاکم بود و نتیجه کار این بود که می‌توانست فضای اخلاقی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ما حاکم شود که متاسفانه در چند سال اخیر این موضوع کم رنگ‌تر شده است.

جوانمرد با تأکید بر اینکه گسترش معنویت و اخلاقیات در جامعه پزشکی بیشتر می‌تواند جامعه را منتفع کند تصریح کرد:  وزارت بهداشت و درمان دومین وزارتخانه پرجمعیت پس از آموزش و پرورش است و به دلیل ارکان مختلفی که دارد با همه شغل‌های جامعه مرتبط است، هر چه افراد در این حوزه با معنویات و ارزش‌های انسانی بیشتر آشنا باشند جامعه بیشتر می‌تواند منتفع شود.

مسئول مرکز بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه معنویت و رفتار اخلاق مدارانه باید در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گسترش یابد اظهار کرد: این رفتار ممکن است الزاماً برگرفته از دین نباشد اما باید همراه با دین باشد، تا تعالی بیشتری در حوزه اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی اتفاق افتد؛ همدردی کردن با بیمار، روح تعامل با بیماری که در وضعیت اضطرار قرار دارد و پذیرش بیمار با روی گشاده و خوش، این‌ها همه نمونه رفتار‌هایی است که یک پزشک یا کادر درمانی آن را در حرفه خود نهادینه کند.

وی ادامه داد: وقتی استادی در دانشگاه در حوزه پزشکی بر شاگردانش تاثیرگذار باشد و اخلاق حرفه‌ای را به خوبی به آنها بیاموزد شاید در ‌‌‌‌نهایت یک کادر درمانی داشته باشیم که با روحیه ایرانی و اسلامی و اخلاق حرفه‌ای بیمار را آسانتر مداوا کنند.

ضعف جدی در نحوه برخورد با بیمار

جوانمرد با بیان اینکه نحوه تعامل و برخورد با بیمار جزء آموزه‌های لازم حوزه پزشکی است اما متاسفانه هم‌ اکنون این موضوع کمتر مورد توجه قرار دارد، اذعان کرد: ما در این زمینه ضعف جدی داریم در کشورهای غربی بیمار برای خود حقوقی قائل است و کادر درمانی نیز حقوق وی را به رسمیت می‌شناسند و این موضوع باعث می‌شود که بیمار با آرامش خود را در اختیار کادر درمانی قرار دهد، این مسائل جزء آموزه‌های دینی ما است که در این زمینه غربی‌ها بهتر از ما عمل می‌کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ارتباط استاد با شاگرد رنگ باخته و ارزش‌هایی که در فضای آموزشی حاکم بوده کمتر شده است، کارکرد دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها متفاوت جلوه می‌کند برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی می‌کنند که باید عملکرد آنان ارزیابی شود اما برخی از دانشگاه‌ها در این حوزه کم توجهی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: محصول این نوع عملکرد می‌تواند رابطه مالی برقرار کردن بیمار و درمانگر باشد که در هیچ جای دنیا نباید وجود داشته باشد، زیرمیزی، برخورد نادرست با بیمار و سرگردان کردن بیمار از مواردی غیر اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی است که نقش اساتید و مسئولان وزارت بهداشت در این موضوع حائز اهمیت است

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17236
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید