parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1392/08/12 - 04:12
  • - تعداد بازدید: 30
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZXpb

اهميت روابط بين فردي موثر

 


مقدمه

   بشر  موجودي اجتماعي است يكي از رسالتهاي مهم انسان در جهان خاكي، ايجاد، گسترش، تداوم بخشيدن و عمق بخشيدن به روابط بين فردي است. روابط بين فردي مهم ترين مولفه ي زندگي ما از بدو تولد تا هنگام مرگ هستند. بزرگترين تنبيه براي انسان، تنها ماندن ( مثلاً زندان انفرادي) است.

   هيچ يك از توانمندي هاي بالقوه ي انسان رشد نمي كند مگر در بستر روابط بين فردي. انسان ياد نمي گيرد، خلق نمي كند، نمي سازد و بالاخره زنده نمي ماند مگر در بطن روابط اجتماعي اش. هيچ انساني از بدو تولد و بدون آموختن، نمي تواند  روابط بين فردي موثر برقرار كند. اين آموختن مادام العمر است و تا زماني كه انسان زنده است، ادامه دارد. تداوم حيات و اجتماع منوط به افزايش كيفيت روابط بين فردي است.   هنگامي كه ارتباطي را  بر قرار مي كنيم ، دو خواسته اصلي داريم: 1    ) توليد احساسات مثبت ) رسيدن به هدف

   ارتباط زماني موثر است كه هر دو طرف به خواسته هاي خود برسند. شايد روابط بين فردي تنها تعاملي است كه مي توان در آن دو برنده داشت.

اهميت روابط بين فردي موثر

  پژوهشهاي روان شناختي در مورد اهميت روابط بين فردي موثر به نتايج زير رسيده اند.

روابط بين فردي موثر:

-         اثر مستقيم روي سلامت رواني دارد.

-         بهره وري شغلي و موفقيت را افزايش مي دهد.

-         تندرستي و سلامت جسمي به همراه مي آورد.

-         باعث مقابله سازنده با استرس مي گردد.

-         به رشد شخصي و هويت يابي افراد كمك ميكند.

-         كيفيت زندگي را افزايش مي دهد.

-         خود شكوفايي به همراه دارد.

  اين مهارت همانند تمامي مهارت هاي ديگر با تمرين و تكرار كسب مي شود.

شادي، خوشبختي، عزت نفس و توانايي ما براي شكوفا شدن تا حدود زيادي تحت تاثير روابط ما هستند.

چهار حوزه مهارت برقراري روابط بين فردي موثر:

  براي برقراري روابط بين فردي موثر چهار حوزه مهارتي را بايد فرا گرفت.

1) برقراري اعتماد در روابط بين فردي

   اولين حوزه مهارتي، اعتماد متقابل است.براي  برقراري اعتماد در روابط بين فردي بايد به مولفه هاي زير توجه كرد:

-         نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن

-         نشان دادن گرمي و پذيرش نسبت به فرد ديگر

-         اجتناب از برخورد قضاوتي نسبت به فرد ديگر

-         قابل اعتماد بودن

-         صادق بودن

2) برقراري  ارتباط روشن و عاري از ابهام

   يك نكته كه بايد در روابط بيين فردي به آن توجه كرد، نوع استفاده از ضماير در جمله بندي پيام است. وقتي كه فردي با جملاتي صحبت مي كند كه با« تو» شروع مي شوند، فرد مقابل را درشرايطي قرار مي دهد كه احساس كند بايد از خود دفاع كند. اما وقتي جملات فرد با
« من » شروع مي شوند،وي از احساسات و افكار خودش صحبت مي كند و فرد مقابل ضرورتي براي دفاع از خود احساس نمي كند.

3) پذيرش و حمايت يكديگر

     از مهم ترين  تفاوتهاي فردي كه روي رابطه ما با ديگران اثر مي گذارد، تفاوت در نقطه نظرها و ديدگاه ها است. هر فردي احساسات، ديدگاه ها و رفتارهاي مخصوص به خودش را دارد.  به همين دليل امكان ندارد كه دو نفر در همه چيز  هم عقيده و هم فكر باشند. مهم اين است كه فرد ياد بگيرد داشتن اختلاف نظركاملاً طبيعي است و اين مهارت را كسب كند كه ديدگاه خود را تنها ديدگاه، يا بهترين و مناسب ترين ديدگاه نداند  و توانايي ديدن موضوع از زاويه ديد ديگران را نيز داشته باشد. آن وقت است كه ارتباط بين فردي موثر تر و سالم تري برقرار مي شود.

  اختلاف نظر حتي مي تواند مفيد باشد مثلاً:

-         اختلاف نظر تغيير كردن را تشويق مي كند.

-         اختلافات،  زندگي  را جالب تر مي كند.

-         زماني كه اختلاف نظر بين تصميم گيرندگان وجود دارد، تصميم هاي مناسب تر و بهتري گرفته مي شود.

-         اختلاف نظر مي تواند روابط را غني تر و عميق تر نمايد. در يك اختلاف فرد ياد مي گيرد كه ديدگاه ديگري را نيز به حساب آورده و به آن احترام بگذارد.

4) حل تعارض ها و مشكلات  موجود در روابط بين فردي به شيوه اي سازنده:
 

   افراد مختلف براي حل اختلاف راهبرد هاي مختلفي دارند.  راهبرد هاي حل اختلاف در كودكي آموخته مي شوند و بسياري مواقع هنگامي كه اختلافي پيش مي آيد، اتو ماتيك بكار مي افتند و در واقع انسان ها اطلاع چنداني در مورد راهبردهاي حل اختلاف خود ندارند.

 وقتي اختلافي پيش مي آيد، آدم ها دو موضوع و مسئله اصلي را مد نظر قرار مي دهند:

1)        رسيدن به اهداف شخصي

2)      حفظ ارتباط خوب با ساير افراد

    بسياري از عصبانيت هاي افراد فقط به اين دليل اتفاق مي افتند كه وقت صرف نمي كنند كه از قبل فكر كرده و راه حلهاي ديگري به جاي عصباني شدن پيدا كنند .

     سه راه حلي كه در اينجا آمده است ،‌راه حلهايي هستند كه به جاي خشم مي توان از آنها استفاده كرد . براي پاسخ بهتر ،‌اول بايد فرد بپذيرد كه عصباني است و ممكن است پرخاشگرانه برخورد كند و سپس پاسخ بهتر بدهد .

سه جايگزين خوب به جاي خشمگين شدن عبارتند از :

1-       محدوديت تعيين كردن

2-      منتظر فرد مقابل نشدن براي انجام كارها

3-      قاطع برخورد كردن

 

ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است.

امام علي (ع)

 

 

 

  • گروه خبری : اداره مشاوره
  • کد خبر : 16642
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید