parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1395/07/27 - 07:29
  • - تعداد بازدید: 40
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZQQb

هفته تربیت بدنی و ورزش گرامی باد.

روز تربیت بدنی و ورزش بهانه ایست تا به خود یادآور شویم برای بهتر زندگی کردن و تندرستی و بهره مندی از فرصتهایی که داریم از رخوت رها گردیم.

روز تربیت بدنی و ورزش بهانه ایست تا به خود یادآور شویم برای بهتر زندگی کردن و تندرستی و بهره مندی از فرصتهایی که داریم از رخوت رها گردیم و اگر تا کنون نسبت به خویش بی توجه بوده ایم حتما با اراده ای محکم به سوی سلامتی و نشاط گام برداریم و از غافله شکوفایی و شادی باز نمانیم.
نامگذاری یک روز نمادیست که وقایع مهمی در تقویم زندگیمان ثبت می شود و ما باید آنها را باز نگری کنیم و روزهایی این چنین را همواره به خود یادآور شویم.
در جامعه ما زنان در عرصه های گوناگون رخ نموده اند و با درایت و اندیشه ای والا در پیشبرد اهداف شخصی و اجتماعی موفق هم بوده اند.آنچه که این پیروزی و تعالی را اوج می بخشد پویایی و توانا بودن زنان است ورزش آنان را از عواطف درونی انباشته شده ،رها می سازدو قدرت تفکر و طاقت آنها را افزون می کند.یعنی تاثیر ورزش هم به جسم و هم بر روح به نیکی هویدا می شود و از نظر روانی ،اخلاق ،اجتماع و معنویت باعث بالندگی زنان می شود.
زنان مظهر عاطفه، محبت و احساس هستند وقتی که این امتیازهای ارزشمند در سایه پویایی رشد کند بی تردید انسانی توانمند ، شاداب و امیدوار پدید خواهد آمد که می تواند بر دیگران تاثیری مثبت داشته باشد.
در علم پزشکی علاوه بر تجویز داروها و عملهای جراحی که در مورد بیماری‌های مختلف انجام می‌دهد، از ورزش نیز به عنوان ابزاری در جهت بهبود و سلامتی بیماران بهره می‌برد. بعضی از پزشکان در مواردی مثل کم‌خوابی ، کم کردن وزن و ضعف‌های عضلانی مثــــــل کمردرد، کسب هماهنگی‌های عصبی و عضلانی در بعضی از انواع فلج ، توان‌بخشی ، نداشتن اشتها ، داشتن اضطراب یا هیجانات روحی ، بی‌قراری‌ها ، افسردگی‌ها ، احساس پوچی و بسیاری دیگر از موارد ، بیمار خود را به ورزش کردن تشویق می‌نمایند. انجام انواع مختلف نرمش‌ها ، علاوه بر فواید جسمی فراوان ، بر مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد.

 یکی از عواملی که باعث تنبلی افراد شده زندگی ماشینی امروزی میباشد بنابراین ورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است که در تمام دنیا به این امر مهم توصیه شده و سعی شده در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی گنجانده شود ورزش روحیه انسان را شاداب و باعث شادی ونشاط و سلامتی می شود. ورزش تنشهای روانی را از بین می برد و اخمها را به لبخند تبدیل می نماید. کمتر کسی اهمیت ورزش در زندگی را انکار میکند. در طول تاریخ انسان هموراه به سلامتی جسم و روان می‏اندیشید؛ پس از همان نخستین دوره‏های تاریخ ، انسان سعی بر آن داشته تا تن و روان خود را ورزیده کند و راهی برای جاویدان ساختن خویش بیابد.
روانشناسان دریافته اند انجام حرکات ورزشی میتواند پس از روان درمانی و دارو درمانی سومین راه حل برای برای درمان افسردگی به شمار آیدورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولانی مدت یک داروی ضدافسردگی مفید است..
دکتر آرترویدر روانشناس معروف آمریکایی در تحقیقات خود میگوید: عدم تعادل روانی بسیاری بیماران نتیجه عدم فعالیت حرکتی و ورزشی در دوران کودکی است. جونز در قسمتی از تحقیق خود دریافت پسرانی که از نظر قوای جسمانی ضعیف می باشند علاوه بر ضعف جسمانی دارای مشکلات روانی مانند احساس حقارت عدم توانائی تطبیق خود با دیگران می باشند. راویک و مک کی دریافتند دانش آموزانی که در مهارتهای حرکتی ضعیف می باشند اغلب خجول و گوشه گیر هستند و برعکس دانش آموزانی که از نظر مهارتهای حرکتی قوی می باشند دارای ویژگیهای برجسته بسیار نمایانی از نظر رفتار چون فروتنی، تدبیر، توجه و حس همکاری هستند.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17775
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید