parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/07/14 - 08:34
  • - تعداد بازدید: 64
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZB5b

با تلاش پژوهشگران فرانسوی؛ یک مرد معلول توانست با کمک قدرت ذهن، دوباره راه برود!

پژوهشگران فرانسوی توانستند با کمک یک پوشش اسکلتی که با قدرت ذهن قابل کنترل است، امکان راه رفتن دوباره را برای یک مرد مبتلا به فلج اندام فراهم کنند.

به گزارش مفدا، یک مرد مبتلا به فلج اندام موفق شد با استفاده از یک پوشش اسکلتی که با کمک ذهن او کنترل می‌شد، راه برود. اگرچه این پوشش نتوانست امکان راه رفتن به طور مستقل را برای این فرد فراهم کند، اما پیشرفتی در برداشتن نخستین گام‌های مربوط به این هدف به شمار می‌رود.

این مرد که چهار سال پیش به شکستگی گردن دچار شده بود، با کمک حسگرهایی که روی مغز او تعبیه شده بودند، توانست دست‌ها و بازوهای خود را حرکت دهد.

در حال حاضر، پژوهشگران بسیاری سعی دارند تا روش‌هایی ارائه دهند که افراد مبتلا به آسیب نخاعی بتوانند بدن خود را با کمک افکار خود کنترل کنند. متداول‌ترین روشی که تاکنون برای رسیدن به این هدف به کار رفته، کاشت الکترودهای فوق‌العاده باریک در مغز بیمار بوده است، اما به کار بردن الکترودها و وارد شدن سیم‌ها به داخل جمجمه می‌تواند به عفونت منجر شود. عملکرد الکترودها پس از چندین ماه متوقف می‌شود و سپس با سلول‌هایی پوشیده می‌شوند و در نتیجه مشکلاتی برای مغز ایجاد می‌کنند.

پژوهشگران "دانشگاه گرنوبل آلپ" (UGA) فرانسه به سرپرستی "آلیم لوییس بنابید" (Alim Louis Benabid)، پژوهشگر این دانشگاه، بررسی جدیدی را برای حل این مشکل آغاز کردند. آنها الکترودهایی را روی لایه خارجی و محکم مغز قرار دادند. "بنابید" گفت: با این روش، اگر عفونتی پیش بیاید، بیرون از مغز باقی خواهد ماند.

پژوهشگران از بیمار، چندین اسکن مغزی خواستند تا بتوانند هنگامی که او درباره راه رفتن یا حرکت دادن بازوهای خود فکر می‌کند، نواحی فعال مغز او را مورد بررسی قرار دهند. آنها حسگرهایی را نیز روی جمجمه او قرار دادند.

بیمار در آغاز کار با حسگرها، ابتدا تلاش کرد تا پوشش اسکلت مانند خود را حرکت دهد و سپس یاد گرفت که چگونه راه رفتن به سمت جلو را آغاز کند. او همچنین یاد گرفت که بازوهای خود را برای وظایف پیچیده‌تر مانند چرخاندن مچ‌ها، رسیدن به هدف و به کار بردن همزمان دو دست به کار ببرد. وی درباره احساس خود گفت: من احساس می‌کردم نخستین انسانی هستم که به ماه قدم گذاشته است. از آنجا که به مدت دو سال راه نرفته بودم، فراموش کرده بودم که از بسیاری افراد، قد بلندتر هستم. این آزمایش، تجربه تاثیرگذاری برای من بود.

"بنابید" ادامه داد: هدف بعدی ما این است که اسکلت را به قابلیت تعادل خودکار مجهز کنیم. برای رسیدن به این هدف، به محاسبات سریع‌تری نیاز داریم.

به نقل از ایسنا، وی افزود: این روش، پیشتر روی بیمار دیگری نیز آزمایش شد، اما الکترودها در عرض چند ثانیه به خاطر مشکل فنی متوقف شدند. اکنون که مشکلات آزمایش پیشین در این آزمایش اصلاح شده‌اند، ما قصد داریم آن را روی سه بیمار دیگر نیز به کار ببریم.

این پژوهش، در مجله " The Lancet Neurology" به چاپ رسید.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18788
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید