parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/06/31 - 10:44
  • - تعداد بازدید: 62
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZWNb

به مناسبت درگذشت پرویز مشکاتیان؛ شهاب پررنگ آسمان موسیقی

بی‌آنکه شمشیری برای شیوه‌های دیگر از رو بسته باشد. ساز زد و ساخت و شهاب‌وار جانش را در ردّ پررنگی که بر آسمان هنر موسیقی انداخت، صرف کرد. جانش مصرف گزیده‌کاری‌هایش در سه دهه‌ اول زندگی‌اش شد. در نیشابور به دنیا آمد، و در رود جاری موسیقی خانگی شناور شد؛ پدرش، «حسن مشکاتیان»، سنتور و ویولن و سه‌تار می‌نواخت.

به گزارش مفدا، همراه پذیرفته شدن در دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران، خود را هم‌پای جریان اجتماعی-هنری‌ رونده‌ دهه‌ پنجاه و کسانی چون «حسین علیزاده» و «محمدرضا لطفی» دید. از «داریوش صفوت» و «فروتن» و «هرمزی» و «دوامی» آموخت، و در جشن‌های هنر شیراز همراه اعضای مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی ایرانی برنامه‌ها اجرا کرد. دوبار «جایزه‌ موسیقی باربد» را ربود. وقتی «بیست قطعه برای سنتور» را منتشر کرد کمتر کسی تصور می‌کرد که در کمتر از یک دهه «پرویز مشکاتیان» با انتخاب‌هایش به تأثیرگذارترین موسیقی‌دان دهه‌ شصت بدل شود؛ او به‌هنگام خود را از سیاست کنار کشید، مهاجرت نکرد، ماند، ساخت و چندان در مه‌آلودترین سال‌های تاریخ و هنر صدسال گذشته، هفت‌سال اول دهه‌ی شصت، آثار شنیدنی و جاودان تولید کرد که نامش هم‌خانه‌ زنده نگه‌داشتن چراغ سنتور و موسیقی ایرانی، به همراه «محمدرضا شجریان» و «گروه عارف»ای که سر پا نگه داشت، شد.

«برآستان جانان»، «بیداد»، «سرّ عشق»، «نوا» و «دستان» پنج‌سال شوق شنیدن و ذوق را در مخاطبان موسیقی ایرانی زنده نگه‌داشتند و آن‌قدر آثار استخوان‌داری بودند که اگر شعله‌شان نبود، شمع آن شادروان برپا شده در دهه‌های چهل و پنجاه، تن به قیچی پولاد می‌داد و شاید جز آتش زیر خاکستری از آن برجا نمی‌ماند. او نقش به‌سزایی در شناساندن موسیقی ایرانی در اروپا و آمریکا ایفا کرد و با کنسرت‌های درخشان و متنوعی در دهه‌ شصت و هفتاد همراه گروه عارف و محمدرضا شجریان مخاطبین گسترده‌ای برای آن موسیقی پدید آورد. شناخت نسبی او از ادبیات کلاسیک فارسی مایه‌ ساختن تصنیف‌هایی شنیدنی و تأثیرگذار شد هم‌چنان‌که صدای تنظیم‌ها و گروهی که سرپرستی می‌کرد به تمبر و ویژگی‌هایش رسیده بود.

مشکاتیان هرچند زود و حسرت‌بار، اما با تأثیر بسیار بر جوانب مهمی از موسیقی ایرانی، چشم از جهان فروبست. بیش از هر چیز شاگردان بسیار تربیت کرد، قطعات پرشمار ساخت و شوق و ذوق موسیقی، دغدغه‌ والایش بود.

  • گروه خبری : امور فرهنگی
  • کد خبر : 18750
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید