parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/03/12 - 14:28
  • - تعداد بازدید: 43
  • - زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZfFb

چرا پیامبران به تمامی سوالات علمی بشر پاسخ نداده‌اند؟

پژوهشگر قرآن و حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در نشست تخصصی چگونگی پاسخگویی قرآن به مقتضیات عصر به این سوال که چرا پیامبران با اینکه از تمامی دانش‌ها برخوردار بوده‌اند اما به سوالات عملی کمتر جواب داده‌اند، پاسخ داد.

به گزارش مفدا، در نهمین روز از برگزاری بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست «چگونگی پاسخگویی قرآن به مقتضیات عصر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری،  عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت، مولف و پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و به همت دانشگاه پیام‌نور در سالن نشست های بخش دانشگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام نصیری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در زمینه ورود علم به دوران جدید دو نظریه وجود دارد، گفت: به اعتقاد برخی علم‌ بعد از اختراع دستگاه چاپ وارد دوران جدیدی شده است اما برخی دیگر بر این باور هستند که ورود علم به دوران جدید بعد از اختراع ماشین بخار بوده است اما همه تقریباً بر این موضوع که برق مهم‌ترین دستاورد این دوران بوده است اتفاق نظر دارند.

نصیری در ادامه به بیان نیازهای علمی انسان پرداخت و افزود: نیازهای علمی انسان شامل نیازهای تجربی، ریاضی و هنری است. به عنوان مثال در ساخت بلندگو یک نیاز ریاضی باعث شده تا به وجود بیاید. زمان واقعه غدیر خم پیامبر(ص) از جهاز شتران برای سخنرانی خود استفاده کرد تا صدای ایشان به تمام جمعیت برسد. اما بعدها علم متوجه شد که به بلندگو نیاز هست و لذا بلندگو اختراع شد.  

این مولف و پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه قرآن و دین نیامده است تا بگوید برق چگونه اختراع می‌شود و یا یک واکسن چگونه باید کشف شود، بیان کرد: اینکه دین و پیامبران پاسخگو نیستند به این دلیل نیست که پاسخ را نمی‌دانند. بلکه ماموریت این کار به آنها محول نشده و مصلحت نبوده است که همه پاسخ‌ها را ارائه دهند.

وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به یکی از روایت‌های حضرت علی(ع) که در آن مردم را خطاب قرار داده و فرموده است «از علی بپرسید هرچیزی را که می‌خواهید» اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود پیامبران پاسخی برای این سوال‌ها نداشته باشند. پاسخ داشته‌اند اما مصحلت بر بیان آنها نبوده است. در این باب همین را بگویم که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه حمله مغلوان را به طور صریح پیش‌بینی کرده است.

نصیری در ادامه با اشاره به اینکه اگر پیامبران و امامان پاسخ تمامی سوالات را می‌دادند باید دانشگاه‌ها بسته و تمامی فعالیت‌های علمی تعطیل می شد، عنوان کرد: زمانی که قابیل برادر خود را به قتل رساند، خداوند یک کلاغ را مامور کرد تا به او شیوه تدفین جنازه را آموزش دهد. اما چرا یک کلاغ فرستاده شد و دلیل اینکه این موضوع توسط پیامبران بیان نشد چه چیزی بوده است. به این دلیل که بشر به دو نوع هدایت نیاز دارد که تنها در یک نوع از آنها حق اظهار نظر دارد.

این پژوهشگر قرآنی اذعان کرد: خداوند به انسان فرموده است در کارهای این جهان نیاز به کمک داشته و من در این راه به تو کمک کردم. کمک‌هایی که مستقیم نبوده بلکه دورادور بوده است. در واقع قرآن می‌خواهد بگوید من عالم و طبیعت را به حرف آورده‌ام تا انسان راه را پیدا کند.

نصیری در ادامه با تأکید بر اینکه اگر به چگونگی اکتشافات دقت کنیم متوجه می‌شویم که همه سرنخ‌ها از طبیعت گرفته شده است، گفت: برای رسیدن به اکتشافات و اختراعات تنها نیاز انسان برای الگوگیری از طبیعت لازم است و انسان باید طبیعت را ببیند و از آن در راه ارتقاء علم الگو بگیرد. دانشگاه بیرمنگام اخیراً تحقیقاتی در زمینه اینکه چرا سوسک‌ها با اینکه در فاضلاب زندگی می‌کنند اما بیمار نمی‌شوند، انجام داده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که در مغز این جانور یک پادزهر تولید می‌شود که مانع از بیمار شدن او در محیط فاضلاب می‌شود. از روی همین پادزهر واکسنی برای انسان‌ها نیز تولید شده است. این الگوگیری از طبیعت نیست.

این پژوهشگر قرآنی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست تخصصی بیان کرد: «آلبرت انیشتین» گفته است بخش اعظم علم ناشی از الهام است. «ماری کوری» هم گفته است که شکافت هسته‌ای را از طبیعت الهام گرفته است و بارها شنیده‌ایم که طبیعت بزرگترین مادر پیشرفت علم است.

وی بیان کرد: انبیاء الهی استاد بودند و پاسخ تمامی سوالات را می‌دانستند اما اگر پاسخ سوالات علمی و پزشکی مردم را می‌دادند نزد مردم به آن علم شناخته می‌شدند و لذا به آنها ماموریت داده شد تا سکوت کنند. انبیاء نیامدند کلاس شیمی راه بیندازند بلکه برای انسان سازی و هدایت بشر آمدند. در روایت‌های متعددی آمده است که در زمان ظهور، علم ‌از رشد سه درصدی به صددرصد می‌رسد و این اعجاز نیست واقعیت است.

نصیری با بیان اینکه سخن اصلی قرآن علم نیست، اظهار کرد: آخرین تلاش بشر در راه علم این است که از صحبت‌های بلبل رمزنگاری کند. دانشمندان اعتقاد دارند بلبل‌ها با هم حرف می‌زنند. اگر از دانشمندان پرسیده شود حیوانات چه میزان فهم دارند شاید ادعا کنند که فهم آنها در حد خیلی پایینی قرار دارد در صورتی که در قرآن به فهم قرآن در مورد شناختن حضرت سلمیان(ع) و داستان آن اشاره شده است.

وی در پایان بیان کرد: همچنین در این داستان اشاره شده است که جنیان در زمان بسیار کوتاهی تخت ملکه بلقیس را به محضر حضرت سلیمان آوردند، شاید بسیاری بگویند این امر شدنی نیست، اما اخیراً کپسول های جابجایی مسافر طراحی شده و در مرحله آزمایش است که سرعتی چند هزار کیلومتری دارد. آیا همه این گراها برای پیشرفت بشر در علم نیست.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18312
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید