parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/05/19 - 13:41
  • - تعداد بازدید: 167
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZSLb

عید قربان، بستری برای قربانی کردن نفس اماره

یک کارشناس مذهبی گفت: در عید قربان به نوعی قربانی کردن نفس اماره برای تقرب به خدا و پاک شدن و ایستادن در مقابل هوای نفسانی را می‌توان آموخت. به گزارش معاونت فرهنگی دانشجویی: «محمدرضا محمدی» کارشناس ارشد ادیان ابراهیمی عنوان کرد، با اشاره به این‌که اسلام دارای دو بعد اجتماعی و فردی است، اظهار کرد: عید قربان به عنوان فرصتی مهم و کلیدی برای تقرب به خداوند مطرح شده است.

وی افزود: درعید قربان به نماز جماعت که دارای بعد اجتماعی  بوده سفارش شده است.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که خواندن نماز جماعت و اجتماع مسلمانان در کنار هم باعث ایجاد گفتمان دینی و سیاسی و اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: اجتماع مسلمانان هماهنگی دینی را ایجاد می‌کند و حتی اهل بیت از این هماهنگی دینی برای حکام ظلم و جور استفاده می‌کردند.

محمدی با اشاره به سخنان گهر بار امام خمینی(ره) افزود: عید قربان روز بیداری مسلمین جهان در برابر سلطه ستمگران است.

وی در ادامه با بیان اینکه دین اسلام بر خلاف مسیحیت که به بعد سیاسی در دین خود اعتقاد ندارد و علمای مسیحی معتقدند که  مسیحیت یک دین فردگرا بوده و توجهی به ابعاد سیاسی و اجتماعی ندارد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره ) با این مورد مخالف بود و اعتقاد داشت که عید قربان واقعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که بعد اجتماعی صحیح جلوه داده و به همه مردم جهان گفته شود.

این کارشناس مذهبی، عید قربان واقعی را بیرون آمدن از زیر بار ظلم و ستم سلطه‌گران دانست و افزود: عید قربان به یاد آوردنده اخلاص ابراهیم خلیل‌الله است، حضرت ابراهیم(ع) با رشادت‌های خود به مسلمانان آموخت که برای خدا باید از خود و عزیزان خود گذشت و شهدا در طول عمر اسلام به نحو احسنت این درس فداکاری را درست آموختند و به کار گرفتند.

محمدی با بیان این‌که عید قربان نشان می‌دهد که با فدا شدن و از خود گذشتن می‌شود به اهداف الهی و بزرگ رسید، تصریح کرد: بعد اجتماعی دین و جامعه و فردگرا نبودن یکی از پیام‌های عید قربان است.

وی خاطرنشان کرد: یاد فقرا  و هم‌نوعان در زندگی اجتماعی از وظایف ما است که یکی از پیام‌های عید قربان همین توجه ویژه به نیازمندان است.

محمدی با اشاره به این‌که این عید علاوه‌بر ابعاد اجتماعی و دینی و فردی دارای ابعاد معرفتی و عرفانی نیز است، یادآور شد: در عید قربان به نوعی قربانی کردن نفس اماره برای تقرب به خدا و پاک شدن و ایستادن در مقابل هوای نفسانی را می‌توان آموخت.

 

  • گروه خبری : معاونت دانشجویی و فرهنگی
  • کد خبر : 18632
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید