parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1393/02/13 - 07:39
  • - تعداد بازدید: 34
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZTrb

شهادت غريبانه امام هادي(ع)

امروز، سوم رجب، روز شهادت امام علي النقي(ع)، دهمين امام شيعيان است.ايشان از ذي القعده سال 220 هجري قمري که پدر بزرگوارشان حضرت امام محمد تقي(ع)، معروف به جوادالائمه(ع)، به شهادت رسيدند، بنا به وصيت آن حضرت، مقام منيع امامت را بر عهده گرفتند.هنگامي که امام هادي(ع) مقام امامت را بر عهده گرفتند، از عمر شريفشان بيش از 8 سال و 5 ماه نگذشته بود و ايشان مانند پدر ارجمندشان در سنين کودکي به اين مقام عظيم نائل آمدند.امامت امام علي النقي(ع) هم زمان با خلافت 6 تن از خلفاي بني عباس شامل معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعين و معتز بود.رفتار اين عده از خلفاي عباسي با امام علي النقي(ع) متفاوت بود. برخي رفتار خصمانه و برخي ديگر رفتار متعادل تري اعمال مي کردند ولي همه آنان، در غصب خلافت و ناديده گرفتن حقوق امامت، هم رأي و هم نظر بودند.در ميان آن ها، متوکل عباسي (دهمين خليفه عباسيان) بيش از همه، نسبت به اهل بيت(ع) و خاندان امامت و علويان صاحب نام دشمني مي ورزيد و از هر راه ممکن درصدد اذيت و آزار آنان بر مي آمد.

وي در سال 243 هجري قمري، امام علي النقي(ع) را از مدينه منوره به سامرا فرا خواند و آن حضرت را براي هميشه از موطن اصلي خود و اجداد طاهرينش دور کرد.امام علي النقي(ع) به مدت 11 سال در سامرا (پايتخت عباسيان) و در محله عسکر (منطقه مسکوني نظاميان) در حالت تبعيد زندگي کردند و در اين مدت، تحت مراقبت و نظارت دستگاه امنيتي خلافت قرار داشتند و از تماس با دوستان و ياران خويش محروم بودند.ايشان سرانجام در سوم رجب در ايام خلافت معتز عباسي، به وسيله معتمد عباسي، برادر خليفه وقت، مسموم و در آن غريبه سرا، به شهادت رسيدند.هنگام شهادت آن امام همام، جز فرزندشان امام حسن عسکري(ع)، فردي بر بالين شان حاضر نبود.امام حسن عسکري(ع) در ماتم پدر بزرگوارشان، بسيار گريستند. برخي از نادانان و يا متعصبان به امام حسن عسکري(ع) خرده گرفتند که چرا ايشان گريبان را دريدند. آن حضرت به آنان پاسخ دادند: شما چه مي دانيد از احکام دين خدا؟ حضرت موسي بن عمران(ع) در ماتم برادرش هارون(ع) گريبان چاک زد.تشييع جنازه امام هادي(ع) با شکوه انجام شد. دوستداران اهل بيت(ع)، فقها، قضات، دبيران، اميران و حتي بزرگان دربار خلافت در تشييع جنازه مطهر ايشان شرکت و ايشان را در يکي از حجره هاي خانه اش دفن کردند.هم اکنون قبر شريف شان، به همراه قبر مطهر فرزندشان امام حسن عسکري(ع) و قبر خواهرشان حکيمه خاتون، دختر امام جواد(ع) و قبر نرگس خاتون مادر امام زمان(عج) در يک ضريح مقدس قرار دارد و در شهر سامرا، مزار شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) است.

 

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 16752
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید