parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1397/03/12 - 14:14
  • - تعداد بازدید: 65
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z9Fb

شناخت قدر خداوند یعنی خواست خدا را به خواست نفسمان ترجیح دهیم

طاهره همیز استاد دانشگاه فرهنگیان در نشست تخصصی این دانشگاه در نمایشگاه قرآن تاکید کرد: خداوند می‌فرماید ما قدر الله الا به قدره، که مبنی بر این است که ما بندگان قدر خداوند را نمی‌شناسیم. اما چگونه باید قدر خداوند را شناخت. باید درک کنیم و بدانیم که خداوند برتر است، انتخاب خدا را بخواهیم نه انتخاب نفسمان را.

نشست "چگونگی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه قرآن کریم" با سخنرانی استاد طاهره همیز  از سوی دانشگاه فرهنگیان عصر امروز شنبه پنجم خرداد ماه در بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

این استاد علوم و معارف قرآنی دانشگاه  خطاب به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جایگاه رفیع معلمان در نظام هستی، اظهار داشت: نام شما معلمان در نظام هستی بلند است. در نظام هستی نام معلم در آسمانها عظیم است عظیم از عظم می‌آید به این معنی که استخوان جامعه را شما می سازید و باید به خودتان افتخار کنید.

وی با اشاره به اینکه این دانشجویان دوران جوانی خود را می‌گذرانند، گفت: شما در بهترین بخش عمرتان هستید و الان زمان اندیشه و تدبر است و می‌توانید دانش آموزانی تربیت کنید که الگو باشند. در وهله اول یقین داشته باشید که زحمات شما از سوی خداوند دیده می‌شود و از شما سپاسگزاری خواهد شد. خداوند با رسولان گفتگوی مستقیم خواهد داشت. در وهله دوم بدانید که موثر هستید اما باید ابزار این تاثیر مثبت را بیابید و چه ابزاری بهتر از قرآن کتاب خداوند.
همیز در ادامه به ذکر این نکته پرداخت که عده‌ای قرآن را قدیمی می‌دانند، تاکید کرد: بعصی می‌گویند قرآن مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است و نمی‌توان از آن سبک زندگی استخراج کرد اما خود قرآن در سوره مدثر پاسخ این افراد را می‌دهد و می‌فرماید: إنْ هٰذا إلّا قوْل الْبشر، این آیات گفتار بشری بیش نیست، سأصْلیه سقر، من این (منکر و مکذّب قرآن) را به آتش دوزخ درافکنم. پس کسی حق ندارد بگوید قرآن مربوط  به ۱۴۰۰ سال پیش است، پیامبر عین قول مستقیم خدا را بیان می‌کند وقتی می‌فرماید قل هو الله احد این خطاب مستقیم است و نشان می‌دهد پیعمبر دستی در قول خدا نبرده و از این رو مورد سپاس خداوند قرار گرفته است. خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید روز قیامت کاری می‌کنم که تو راضی شوی و شفاعت امت در روز قیامت را به پیامبر داده است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: پس اطمینان داشته باشید که پشتیبان دارید و پیامبر پشتیبان شماست.خداوند می‌فرماید همین الان که شما عمل کنید خداوند می‌بیند و پاداش شما را می‌دهد. شما هم در حمایت از پیغمبر خدا معلم شده‌اید پس از خود ایشان علم و عمل بخواهید و این که اسرار پرورش را به شما بدهند تا بزرگانی برای جامعه پرورش دهید.

وی درباره سبک زندگی قرآنی خاطر نشان کرد: قرآن برای تمام مسائلی مانند ازدواج، فرزندآوری و همسرداری

نیز رهنمودهایی دارد و می‌توان با بهره مندی از آنها به سبک زندگی قرآنی دست یافت. جمله‌ای هست که هرگاه آن را می‌بینم خجالت می‌کشم که خداوند می‌فرماید ما قدر الله الا به قدره، که مبنی بر این است که ما بندگان قدر خداوند را نمی‌شناسیم. اما چگونه باید قدر خداوند را شناخت.

همیز در ادامه افزود: باید درک کنیم و بدانیم که خداوند برتر است، انتخاب خدا را بخواهیم نه انتخاب نفسمان را. خداوند در سوره بقره می‌فرماید، چرا روزه را واجب کردم، یرید اللّه بکم الْیسْر ولا یرید بکم الْعسْر، ما برای شما آسانی خواستیم سختی نخواستیم. اما چطور است که رمضان با همه گرسنگی و تشنگی خداوند می‌فرماید ما برای شما آسانی خواستیم. در واقع منظور خداوند سختی روز قیامت است، اینجا کمی سختی می کشیدکه روز قیامت راحت باشید، تشنگی روز قیامت را نداشته باشید، نفستان را تربیت می‌کنید. پس با روزه گرفتن و پذیرش سختی‌های آن می‌پذیریم که خداوند و خواست او برتر است.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18306
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید