parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1398/08/01 - 09:08
  • - تعداد بازدید: 77
  • - زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • /Zb6b

در نشست دبیران تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصوب شد؛ «جشنواره ورزش‌های بومی و محلی» برنامه آتی وزارت بهداشت/ «المپیاد بازی‌های فکری» به سال آینده موکول شد

نشست دبیران تربیت بدنی مناطق آمایشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در محل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست، مصوب شد «جشنواره ورزش‌های بومی و محلی» سال آینده بعد از مهیا شدن زیرساخت‌های لازم در سطح کشوری برگزار شود. همچنین مقرر شد برگزاری المپیاد «بازی‌های فکری» به دلیل لزوم آشنایی و آموزش بیشتر دانشجویان با این بازی‌ها، به سال آینده موکول شود.

به گزارش مفدا، نشست دبیران تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه با حضور رحمان خدابنده لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر محمدحسین کوشکی رئیس اداره ورزش‌های همگانی، مهدی مقدم منش رئیس اداره ورزش‌های قهرمانی و دبیران تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

دستور جلسه این نشست تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری المپیاد «بازی‌های فکری» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین بررسی و آسیب‌شناسی المپیاد ورزش‌های همگانی سال گذشته بود.

همچنین در این نشست، دبیران تربیت بدنی مناطق مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خصوص تقویم اجرایی برنامه‌های ملی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در سال آینده با موضوع برگزاری جشنواره ورزشی و مسابقات بومی و محلی خوابگاه‌ها ویژه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی، بحث و تبادل نظر کردند.

موضوع اصلی این نشست، «بررسی و تبادل نظر در خصوص لزوم «برگزاری المپیاد بازی‌های فکری» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی» بود که دبیران مناطق مختلف تربیت بدنی در خصوص این موضوع، پیشنهادات و نظرات خود را مطرح کردند و اکثریت دبیران مناطق تربیت بدنی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که به دلیل نوبودن بازی‌های فکری در دانشگاه‌ها، تا سال آینده برگزاری «المپیاد بازی‌های فکری» به تعویق افتاده و در این زمان ترویج و آموزش بازی‌های فکری در میان علاقمندان مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است بازی‌های فکری » شامل رشته‌های ورزشی «مکعب روبیک»‏، «دومینو»، «شطرنج سرعتی»، «شطرنج تحلیلی»، «دوز دستوری» و ...  است.

همچنین در این نشست مقرر شد در المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی، از هر دانشگاه یا دانشکده حداکثر ۳۱ ورزشکار به همراه هشت همراه به محل برگزاری المپیاد اعزام شوند و بر اساس جمع‌بندی‌ و توافقات انجام شده، دانشجویانی که در المپیاد ورزش‌های قهرمانی شرکت می‌کنند، نمی‌توانند سال آینده در المپیاد ورزش‌های همگانی و بالعکس حضور یابند.

در این جلسه توافق شد که المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امسال در هشت رشته « فوتبال رومیزی، دارت، طناب کشی، داژبال، طناب زنی، فریزبی، آمادگی جسمانی و روبیک» برگزار شد.

از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بحث سقف تعداد نفرات مجاز شرکت‌کننده در رشته‌های ورزشی پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان علوم پزشکی کشور بود، که مصوب شد هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی «در رشته فوتبال رو میزی دو نفر»، «دارت سه نفر»، «طناب کشی پنج نفر‏»، «داژبال پنج نفر»، «طناب‌زنی چهار نفر»، «فریزبی هفت نفر»، «آمادگی‌جسمانی سه نفر» و «روبیک دو نفر» و برای هر رشته ورزشی یک مربی یا سرپرست به مسابقات اعزام کند.

همچنین مقرر شد المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی همانند سال گذشته اسفندماه سال جاری در محل مجتمع فرهنگی، آموزشی و ورزشی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خزرآباد ساری و در دو بازه زمانی مجزا برگزار شود.

از دیگر موضوعات بحث شده در این نشست یک‌روزه می‌توان به بررسی سطح کمی و کیفی المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته اشاره کرد که دبیران مناطق مختلف تربیت بدنی در خصوص ارتقای سطح کیفی این المپیاد، سخنان و پیشنهاداتی ارائه کردند.

مسابقات ورزش‌های بومی و محلی به صورت منطقه‌ای در سطح  خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی امسال برگزار می‌شود

از جمله مواردی که در این نشست با نظر موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید، موضوع برگزاری «جشنواره ورزش‌های بومی و محلی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که مقرر شد در سال آینده بعد از مهیا شدن زیرساخت‌های لازم و همچنین برپایی مسابقات به صورت منطقه‌ای، در سطح کلان نیز برگزار شود.

ایجاد رقابت سالم ورزشی در میان دانشجویان از سیاست‌های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی است

در ادامه این نشست رحمان خدابنده‌لو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، طی سخنانی هفته تربیت‌بدنی را گرامی داشت و بر لزوم گرامیداشت این هفته در سطح دانشگاه‌ها و ضرورت برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت این هفته در سطح خوابگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد.

وی اظهار کرد: ورزش همگانی پایه و اساس همه ورزش‌ها است و می‌توان از ورزش همگانی به عنوان زیربنا و پایه دیگر ورزش‌ها یاد کرد؛ بنابراین لزوم توسعه و گسترش ورزش‌های همگانی در سطح دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است. برگزاری چهارمین دوره المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان وزارت بهداشت را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با برگزاری مستمر این المپیاد بتوانیم گام‌های سازنده‌ای در راستای رشد و توسعه این ورزش برداریم.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه از نظر ما در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، همه ورزش‌ها، همگانی هستند و معنا و مفهومی به لحاظ ورزش قهرمانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: هدف از تفکیک و جداسازی المپیادهای قهرمانی و همگانی در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، این است که رقابت سالم ورزشی در میان دانشجویان علوم پزشکی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نظر اکثریت حاضر در نشست مبنی بر عدم برگزاری « المپیاد بازی‌های فکری» در سال جاری، گفت: «بازی‌های فکری» به دلیل کم‌هزینه بودن، می‌تواند توسعه بیشتری در میان افراد جامعه به خصوص در فضاهای دانشگاهی داشته باشد و راهبرد ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، جذب حداکثری دانشجویان به ورزش‌های جسمی، فکری و ذهنی است. برگزاری المپیاد بازی‌های فکری در سطح وزارت بهداشت به این معنا نیست که تحرک و فعالیت‌های جسمی دانشجویان را کم کنیم بلکه ورزش‌های فکری و جسمی مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند در کنار یکدیگر سبب رشد و بالندگی فکری و جسمی دانشجویان شوند و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود. اگر اکثریت حاضرین در نشست، به دلیل «عدم آموزش کافی دانشجویان» موافق برگزار المپیاد بازی‌های فکری نیستند، می‌توان در حال حاضر این مسابقات را به صورت منطقه‌ای یا درون دانشگاهی برگزار کرد و بعد از مهیاشدن بسترهای لازم، این مسابقات را تبدیل به «المپیاد بازی‌های فکری» کرد.

خدابنده‌لو اقدام اداره ورزش‌های همگانی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی بازی‌های فکری و توسعه این بازی‌ها در میان دانشجویان را ستودنی عنوان کرد و گفت: جای خوشحالی است که علاوه بر ترویج و گسترش ورزش‌های قهرمانی و همگانی در وزارت بهداشت، در تلاش برای گسترش بازی‌های فکری در  سطح دانشگاه‌ها هستید و اگر بتوانید این بازی‌ها را در بین دانشجویان توسعه دهید، واقعا کار ارزشمندی است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر چه بازی‌های فکری به رشد و پرورش فکر و خلاقیت کمک زیادی می‌کند، در عین حال تحرک را در بین افراد کاهش می‌دهد، که باید برای حل این مشکل راهکارهایی اندیشیده شود و تعادلی بین فعالیت‌های بدنی و فکری برقرار شود.

خدابنده‌لو گفت: باید بتوان شرایطی در فضاهای دانشگاهی فراهم کرد که بازی‌های فکری در میان دانشجویان توسعه یابد و دانشجویان بتوانند بخشی از اوقات فراغت خود را با این بازی‌ها پر کنند. ترویج بازی‌های فکری در خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند در غنی سازی اوفات فراغت و کمک به رشد فکری، افزایش خلاقیت و قدرت تصمیم‌گیری دانشجویان کمک کند.

وی افزود: آمدن بازی‌های فکری در فضاهای خوابگاهی و افزایش انگیزه دانشجویان نسبت به این بازی‌ها، نشان از اهمیت این موضوع دارد که که بازی‌های فکری در میان دانشجویان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این نوع از بازی‌ها در سال‌های اخیر در کشور به رشد قابل توجهی رسیده است و ما باید بتوانیم این بازی‌ها را در دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت هدفمند گسترش دهیم و در راستای سیاست‌ها و اهداف وزارت بهداشت، این بازی‌ها را در میان دانشجویان علوم پزشکی توسعه دهیم.

 

 

  • گروه خبری : امور فرهنگی
  • کد خبر : 18821
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید