parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1396/10/06 - 12:48
  • - تعداد بازدید: 37
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZyTb

برگزاری سی و چهارمین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه با موضوع آسیب های فرهنگی

سی و چهارمین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه با موضوع آسیب های فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مفدا خراسان شمالی، رئیس دانشگاه و رئیس شورای فرهنگی در این جلسه در ارتباط با برخی آسیب های فرهنگی حوزه دانشجویی اظهار داشت : باید چارچوب های فرهنگی تعریف و تثبیت و حد و مرزهای دانشجویی مشخص گردد .
دکتر"حق بین"تصریح کرد : امروزه رفتارهای دانشجویان به نسبت قبل و به واسطه تغییرات فرهنگی جامعه ، تغییر یافته و باید هدایت شود.
وی تاکید کرد: باید برنامه ای در قالب دستورالعمل و کتاب به صورت یک واحد آموزشی برای اخلاق دانشجویی ارائه شود تا دانشجویان حدود و حقوق دانشجویی را بدانند.
به گفته وی عدم آگاهی سبب می شود دانشجو نتواند حق و حقوق خود را مطالبه کند یا نمی تواند از حقوق خود دفاع نماید و دانشجویان حق دارند در هر زمینه ای فکر کنند و سوال بپرسند اما در مقابل آن خط قرمزهایی نیز وجود دارد که باید رعایت گردد .
وی تاکید کرد: باید در قالب چارچوب خاص، اخلاق حرفه ای را به درستی آموزش دهیم و اساتید نیز به خوبی آن را پیاده سازی نمایند .
وی افزود:اگر سیستمی در امر آموزش سرمایه گذاری کند موفق تر است سرمایه گذاری در این حوزه باعث پیشرفت کشور خواهد بود .
در ادامه قائم مقام رئیس دانشگاه نیز اظهار داشت: مسایل فرهنگی باید تعریف شود و فرهنگ صرفا در حوزه مسائل اعتقادی نیست و باید دایره فرهنگ را بزرگ تر ببینیم.
دکتر" حجازی" اظهار داشت:باید دانشجویان را سطح بندی کرد و برای تمامی سلائق ذایقه فرهنگی فراهم کرد ،همه دانشجویان باید درگیر شوند و برای هر ذایقه فرهنگی خوراک فرهنگی تهیه کرد.
به گفته وی ضمن تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت مردم و علم آموزی باید تعهد و مسئولیت پذیری و حسن برخورد را اشاعه دهیم .
وی تاکید کرد: فرهنگ اگر اصلاح شود همه چیز اصلاح خواهد شد و باید دانشجویان را فرزند خود بدانیم و مسئولان پیشنهادات سازنده و عملیاتی برای ارتقاء فرهنگی ارائه دهند تا عملا در این حوزه ورود پیدا کنیم.
در این جلسه معاون فرهنگی دانشجویی و دبیر شورای فرهنگی دانشگاه نیز گفت : جلساتی با حضور ریاست دانشکده ها و با موضوع آسیب های فرهنگی برگزار می شود چرا که توجه به مسایل فرهنگی سبب می شود در سایر کارکردها موفق باشیم.
دکتر"فریمان ابراهیم زاده"اظهار داشت:ریشه مشکلات ما مباحث فرهنگی است.
به گفته وی باید روحیه مطالبه گری دانشجویان را قدر بدانیم اما آنالیز بسیاری از موارد به مسایل فرهنگی باز می گردد.
وی بر لزوم آموزش اثربخش در خصوص اخلاق حرفه ای و رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای از سوی روئسای دانشکده ها در جلسات تاکید کرد.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17931
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید