parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/08/17 - 11:35
  • - تعداد بازدید: 43
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZK3b

اجرای طرح دانشجو معلم قرآن کریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، حسینعلی شریف، مدرس قرآن کشورمان، در مورد طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اجرا خواهد شد، گفت: به اعتقاد من جای چنین طرحی در بین‌ دانشگاه‌ها خالی بود، چرا که تاکنون کمتر از سوی نهادهای دانشگاهی چنین طرحی به مرحله اجرا درآمده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئولان اجرای طرح دانشجو معلم قرآن کریم باید نهایت تلاش خود را برای اجرای سطح بالای آن به کار ببندند، افزود: اگر این کار به خوبی انجام بگیرد، می‌تواند قسمتی از بار سنگین آموزش را از دوش دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش بردارد.

این مدرس قرآنی کشور با اشاره به جنبه نوآورانه این طرح، تصریح کرد:‌ به نظر من، طرح دانشجو ـ معلم قرآن کریم طرحی جدید است. ‌شاید برخی مدعی شوند که در گذشته چنین برنامه‌ای را به مرحله اجرا درآورده‌اند، اما کاری که در حال حاضر توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور انجام می‌گیرد، بسیار سازمان‌یافته و به تبع آن اثرگذارتر خواهد بود.

شریف با اشاره به اینکه کار آموزش و پرورش در زمینه آموزش قرآن کریم در مدارس همراه با نواقصی بوده و به خوبی انجام نمی‌شود،‌ بیان کرد: با این وجود دانشگاه‌ها تبدیل به گلوگاه قرآنی شده و آموزش‌ها در این مقطع ادامه پیدا می‌کند، این طرح در نهایت می‌تواند دانشجویان وارد شده به دانشگاه را با سواد قرآنی خوبی تحویل جامعه دهد.

وی همچنین بر لزوم توجه به ابعاد مختلف آموزش قرآن کریم در طرح دانشجو ـ معلم قرآن تأکید کرد و گفت:‌ به اعتقاد من علاوه بر آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بحث تدبر در آیات الهی نیز در این طرح مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس قرآن در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه آموزش‌ها در مدارس و آموزش و پرورش به خوبی انجام نگرفته است، عنوان کرد: جایگاه دانشجویی، مقداری بالاتر از آموزش و پرورش است و بنابراین باید سطح آموزش‌ها نیز علاوه بر روخوانی و روان‌خوانی مقداری بالاتر برود.

به گزارش ایکنا، شریف در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی خود از استقبال دانشجویان از طرح دانشجو معلم قرآن کریم گفت: این طرح چون نوپا است باید به صورت آزمایشی انجام شود و بعد از برطرف کردن اشکالات آن برای عموم دانشجویان در سراسر کشور اقدام شود. ما در این طرح هنوز معلم را آموزش نداده‌ایم و اگر طرح به خوبی انجام شود می‌توان از طریق این افراد دانشجویان بسیار زیادی را جذب آن کرد.

وی در پایان اظهار کرد: چون این طرح یک ایده جدید است مقداری باید تأمل کرد، تا گام‌های اولیه آن به خوبی برداشته شود و اگر محکم و خوب گام برداشته شود طرح موفقی خواهد شد، اما اگر باری به هر جهت باشد، این کار مسلماً خوب پیش نخواهد رفت و ممکن است بعد از چندی متوقف شود.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17257
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید