parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1393/03/04 - 08:17
  • - تعداد بازدید: 40
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Zqsb

چگونه کتاب درسی خود را مطالعه کنیم؟

مقدمه:

     در برنامه ريزي درسي دانستن و به کار بردن نکات زير بسيار مهم و با ارزش مي باشد:

 

شناخت خود:

    اولاً : شناخت کلي و اساسي از خود که شامل آگاهي به خصوصيات روانشناختي، ظرفيتها و توانمنديها مي باشد به ما کمک مي کند تا به نقطه ضعف هاي خود آگاهي داشته باشيم و در صدد تقويت آنان گام برداريم.

    ثانياً: شناخت احساسات به ما کمک مي کند که بدانيم چه احساساتي براي ما خو شايند است که آن را تکرار کرده وچه احساسي ناراحت کننده که از آن دوري کنيم.

     ثالثاً: به جنبه هاي مثبت و منفي شخصيت خود توجه کنيم تا با بهره گيري از جنبه هاي مثبت و با دوري از خصوصيات منفي به ياد گيري بهتر مطالب بپردازيم.

 

شناخت ديگران:

 

     در محيطي که مطالعه مي کنيم، نمي توان ديگران را ناديده گرفت لذا ضروري است تا يک شناخت کلي درارتباط باتوانمنديها، نقطه ضعف ها احساسات مثبت و منفي و.... ديگران  داشته باشيم.

شناخت محيط:

 

    مطالعه در محيط انجام مي گيرد. محيط مطالعه مکان خاصي است عاري از هر گونه شي مزاحم، پوستر، صداهاي مزاحم مثل تلویزيون، ضبط صوت ، تلفن همراه و... .

    در مطالعه تمرکز لازم مي باشد يعني هر آنچه که باعث حواسپرتي ما مي شود، در خود و در ديگران و در محيط به حداقل برسانيم.

   نکته اي که در به کارگيري روش ذيل مهم مي باشد، فاکتور زمان است. اين شيوه ها زماني جواب مي دهد که زمان به اندازه کافي داشته باشيم، اگر قرار باشد فقط شب امتحان مطالعه کنيم، زمان به اندازه کافي براي بکارگيري مراحل ذيل وجود نخواهد داشت.

پژوهشها حاکی از آن است که روش پسخبا روش بسار مفیدی است و مسلماً کارآمدتر از روش روخوانی ساده مطالب است. در این روش مخصوصاً به خود پس دادن مطالب، نقش بسیار مهمی دارد. اختصاص بخش عمده زمان مطالعه به یاد آوری فعال مطالب بهتر از آن است که تمام وقت خود را صرف خواندن وباز خواني مطلب کنيد.

   روشي براي مطالعه کتاب هاي درسي به نام روش پس خبا معرفي شده که به نظر مي رسد شيوه ي موثري براي بهتر فهميدن و بهتر حفظ کردن مفاهيم و اطلاعات کليدي است. نام اين روش(PQRST) بر گرفته از نخستين حرف نام هر يک از مراحل پنج گانه در مطالعه  متون است:

     پيش خواني (Preview) ، سوال کردن (Question)            ،خواندن(Reding)، به خود پس دادن(Self-recitation              و         آزمون(Test).

    مرحله پ ( پيشخواني):

     نخست به مرور کلي فصل معيني از کتاب مي پردازيد تا با موضوعات کلي مورد بحث آشنا شويد. براي اين منظور فهرست مطالب فصل را مي خوانيد، سپس مطالب فصل را مرور مي کنيد که طي آن، عناوين بخشهاي اصلي و فرعي  فصل را مورد توجه قرار مي دهيد. و تصاوير و نمودارها را از نظر مي گذرانيد.اين مرحله تصويري کلي از مطالب فصل و سازمان بندي آن به دست مي دهد.

    مرحله س (سوال کردن):

    قبل از مطالعه ي مطالب هر بخش، نخست عنوان آن بخش و عنوانهاي فرعي آن را بخوانيد. سپس درحین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید. که بعداًباید به آنها پاسخ دهید. از خود بپرسید:«مولف در این بخش چه مفاهیم مهمی را در نظر داشته است؟» مقصود از مرحله ی سوال کردن نیز همین است.

      مرحله خ (خواندن):

   در اين مرحله، مطالب هر بخش از فصل را براي آگاهي از معني آن با دقت بخوانيد و ضمن خواندن، سعي کنيد به سوالهايي که در مرحله سوال کردن مطرح شده بود پاسخ دهيد. در باره مطالبي که مي خوانيد، تامل کنيد و بکوشيد بين آن مطالب و اطلاعات قبلي خود ارتباط برقرار کنيد. مي توانيد زير وا‍‍ژه ها يا عبارات کليدي خط بکشيد بعد از خواندن کامل مطالب فصل و يا بخش مربوطه خلاصه برداري کنيد.

 مرحله ب ( به خود پس دادن):

  پس از خواندن هر بخش، سعي کنيد مفاهيم اصلي را به خاطر آوريد و اطلاعات را از حفظ با خود بگوييد. مفاهيم را به زبان خود بازگو کنيد و مطالبي را که به ياد مي آوريد با متن کتاب تطبيق دهيد تا مطمئن شويد که آنها را کامل و درست حفظ کرده ايد. به خود
پس دادن مطلب کمک مي کند که به کمبود اطلاعات خود پي ببريد و آن را در ذهن خود سازماندهي کنيد.

مرحله آ ( آزمون):

      پس از خواندن مطالب فصل بايد به آزمون و مرور مطا لب بپردازيد. با مراجعه به يادداشتهايتان ببينيد چه مقدار از مفاهيم اصلي را به ياد داريد.

 

  • گروه خبری : اداره مشاوره
  • کد خبر : 16783
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید