parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1396/11/11 - 11:24
  • - تعداد بازدید: 44
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZwVb

ضرورت ارتقای سواد رسانه ای در بین کارکنان حوزه سلامت

ارتقای سواد رسانه ای در بین کارکنان حوزه سلامت بسیار اهمیت دارد.

به گزارش مفدا خراسان شمالی، معاون وب سایت روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه و مدرس کارگاه آسیب های شبکه های اجتماعی که به همت معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد، بر اهمیت ارتقای سواد رسانه ای در بین کارکنان حوزه سلامت تاکید داشت.

مهندس «مجید پورخیاط»  با اشاره به این که این روزها گسترش و تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره بسیار زیاد شده است ،تصریح کرد:  اگر بخواهیم در تلاطم و هجمه این رسانه ها غرق نشویم و دچار آسیب و مشکلات نگردیم باید آگاهی لازم در راستای شناخت و استفاده از این شبکه ها  را داشته باشیم.

وی ارتقای سطح سواد رسانه ای را برای همه سنین با اهمیت برشمرد و گفت: توسعه رسانه های نوین ارتباطی بر همه ابعاد و جنبه های انسانی تاثیر گذار بوده است از این رو، بهره مندی از سواد رسانه ای می تواند از آسیب های احتمالی این پدیده بکاهد.

وی که در مقطع دکترای ارتباطات مشغول به تحصیل می باشد، با اشاره به تعریفی از سواد رسانه ای افزود : به زبان ساده همان طور که در تغذیه خود باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال نماییم و به این توجه کنیم که باید چه چیزهایی، چه زمانی و به چه میزان بخوریم یا نخوریم ؛ در برخورد با فضای رسانه ای نیز لازم است رژیم اطلاعاتی داشته باشیم و بدانیم که به چه وبگاه هایی سر بزنیم ، چه مقدار زمان بگذرانیم و به چه اطلاعاتی بها دهیم .

وی همچنین شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب ،تبلیغات ضد دینی و القای شبهات ،تأثیرات در ترویج بی بند و باری در میان جوانان ،نقض حریم خصوصی افراد و تأثیرات منفی رفتاری و جسمانی را از آسیب های شبکه های اجتماعی برشمرد.

بر پایه این گزارش این کارگاه به مدت 12 ساعت طی 3 روز برای کارکنان معاونت های دانشجویی و فرهنگی برگزار شد که آسیب های شبکه های اجتماعی و پیدایش و اهمیت سواد رسانه ای، اهداف و ابعاد مراحل سه گانه این مهارت، ویژگی اصلی و برخی از آسیب ها در این حوزه مطرح شد.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 18043
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید