parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/03/16 - 14:48
  • - تعداد بازدید: 28
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZSxb

راه‌اندازی فاز نخست کتابخانه تخصصی قرآن و طب

عباسی‌مقدم خبر داد:

 

راه‌اندازی فاز نخست کتابخانه تخصصی قرآن و طب

 رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: از فرصت نمایشگاه کتاب با استفاده از بودجه خوبی که معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اختصاص داد، استفاده کرده و کتاب‌های گوناگون خارجی و ایرانی برای راه اندازی فاز نخست کتابخانه تخصصی قرآن و طب خریداری کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به نقل از ایکنا، دکتر مصطفی عباسی‌مقدم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت توسعه همه جانبه کشور را منوط به توسعه نظام سلامت و توسعه مباحث پژوهشی و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت دانست و عنوان کرد: توسعه همه‌جانبه کشور منوط به تضمین سلامت در ابعاد جسمی و ابعاد معنوی است که این بعد دوم جز با توسعه مباحث پژوهشی و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به وجود نمی آید و برای رسیدن به این هدف باید همزمان ساختارها و محتواهای لازم ایجاد شوند.

وی تصریح کرد: در این راه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با اقدامات و مصوبات خود یک ساختار را ایجاد کرد که پس از آن ساختارها و نهادهای دیگری نیز ایجاد می‌کند که به صورت جدی عهده‌دار تولید دانش و پژوهش در بحث قرآن و سلامت می‌شوند.

 

ایجاد ساختارها و فاز نخست کتابخانه تخصصی قرآن و طب

عباسی مقدم افزود: ما امیدواریم که کمیسیون، با فعالیت‌ و مشارکت‌ بیشتر معاونت‌های تحقیقات و فن‌آوری و آموزشی وزارت بهداشت، بتواند همه ساختارهای این کمیسیون را ایجاد کرده و گروه‌های لازم و مراکز تحقیقاتی به خصوص مراکز تحقیقات بین رشته‌ای را شکل دهد و به میزانی رساند که عهده‌دار پژوهش شوند.

وی در ادامه خبر داد که برای توسعه این کمیسیون باید بانک اطلاعات و کتابخانه تخصصی داشته باشیم، در این زمینه از فرصت نمایشگاه کتاب با استفاده از بودجه خوبی که معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اختصاص داد، استفاده کرده و کتاب‌های گوناگون خارجی و ایرانی برای راه اندازی فاز نخست کتابخانه تخصصی قرآن و طب خریداری کردیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به عنوان یک پشتوانه باید به دنبال ایجاد و توسعه منابع غیرمکتوب مانند نرم افزارها، کتابخانه‌های دیجیتال و بانک‌های اطلاعاتی الکترونیک نیز بود از سوی دیگر لازم است که به تدریج وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ویژه‌ای نیز راه‌اندازی شوند.

 

باید تیم‌ها و گروه‌های پژوهشی بین جامعه هدف و دانشگاه‌ها ایجاد شوند

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت اظهار کرد: باید میان جامعه هدف، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف، تیم‌ها و گروه‌هایی تشکیل شوند که پروژه‌های مباحث قرآنی و سلامت را پی گیرند و آنها را عملی کنند این بدین معنی است که با پژوهش کافی قرآن و طب را در صحنه عمومی کشور ترویج و مستقر کنند.

 

مباحث قرآنی در نظام سلامت تنها عرصه پزشکی نیست

عباسی مقدم با بیان اینکه مباحث قرآنی در نظام سلامت کشور تنها مشمول عرصه پزشکی و جسمی نمی‌شود بلکه همه جنبه‌های سلامت روانی، اجتماعی و معنوی را نیز شامل می‌شود، گفت: در این عرصه وسیع تمامی دانشگاه‌های کشور، وزارت علوم، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان می‌توانند در توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت به همراه وزارت بهداشت مشارکت داشته باشند.

وی تأکید کرد: این بعد کار بسیار مهم است؛ ما تیم‌ها و گروه‌های پژوهشی در برخی دانشگاه‌ها را فعال کرده‌ایم آنها هم خود باید اعلام آمادگی کنند که در این تولید دانش شرکت داشته باشند.

 

به زودی 2 کارگروه در کمیسیون به صورت رسمی ایجاد و ابلاغ می‌شود

عضو کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کارگروه‌های این کمیسیون تشکیل شده‌اند عنوان کرد: جلسات مقدماتی کارگروه‌ها تشکیل شده و دو کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و کارگروه توسعه پژوهش قرآنی در نظام سلامت در شرف تاسیس رسمی هستند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مذاکراتی نیز صورت گرفته است ولی لازمه آن تشکیل جلسه مشترکی بین معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت‌ آموزشی و پژوهشی است که یک مقدار این جلسات به تاخیر افتاده است؛ با توجه به اینکه کار به در سطح معاونان وزارت با محوریت معاونت فرهنگی  و اقدامات آن است؛ ایشان قول داده‌اند که این جلسه به زودی تشکیل شده و مباحث مربوط به کمیسیون را جمع بندی کنند.

 

 

 

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17093
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید