parcham مهار تورم، رشد تولید

انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والا مقام به ثمر نشست ، حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشرجوان و دانشجو بود . جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

دانشگاه ها ، به تحقیق ، یکی ازارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب ، تثبیت نظام و دفاع از آن انکار ناپذیر است . از این روی ، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیانت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ( مدّ ظلّه ) مورد عنایت خاص بوده است .

پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیطهای آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان ، از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی ، هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوندکه کمیته های انضباطی در راستای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد . بدیهی است باوجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها ، توجه به شیوه های برخوردصحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری ، جزواصول اساسی و خدشه ناپذیر این شورا ها تلقی می شوند.

برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بدون توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان ، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر به همراه نخواهد داشت . بنا بر این ،ضروری است که در صدور احکام انضباطی ، آثار تبعی اجرای احکام نیز مد نظر قرار گرفته و به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد . اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکر آمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انضباطی ایفا خواهد نمود.

پرهیز از استفاده ابزاری ازکمیته های انضباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است . ایجاد و حفظ جوّ صمیمیّت ، تفاهم و اعتماد ، از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسشهای آنان ، نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگواست. در نتیجه ، گریز از پاسخگویی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف ، نتایج زیانباری را به همراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد .

در هرحال ، شورای انضباطی، به عنوان نهادی حساس در مجموعه معاونت دانشگاه ، موظف است که ضمن انجام مسؤلیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی ، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و ازهرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد . هر چند ، در مواردی ، تنبیه ، اجتناب ناپذیر است . اما ، با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس وتفتیش ، ضرورت دارد که این برخورد ، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد.از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را درفرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

بجنورد: خیابان شهریار ، بعد از بیمارستان امام علی(ع)، طبقه فوقانی دانشکده پرستاری، شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

  • 1394/08/26 - 09:05
  • - تعداد بازدید: 78
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZSyb

رئیس مرکز قرآن و عترت معاونت فرهنگی وزارت بهداشت منصوب شد

در حکمی از سوی محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، سيد محمد مهدي بحرالعلوم به سمت رییس مرکز قرآن و عترت این معاونت منصوب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، در بخشی از این حکم خطاب به سيد محمد مهدي بحرالعلوم آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به سمت رییس مرکز قرآن و عترت (ع) معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می‌شوید.

در بخش دیگری از حکم معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با تاکید بر توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان جامعه قرآنی کشور آمده است: گسترش فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی در راستای تحقق فرهنگ قرآنی؛ ساماندهی مطالعات کاربردی با هدف پشتیبانی محتوایی از برنامه‌های قرآنی؛ ایجاد بستر لازم جهت مشارکت فعال و حداکثری دانشجویان در برنامه‌های قرآن و عترت(ع)؛ حمایت مدبرانه از کانون‌های قرآن و عترت(ع) دانشجویان و حمایت مالی و معنوی از برنامه‌های آنان، از اهداف و مأموریت‌های مرکز قرآن و عترت این معاونت است که باید مورد اهتمام قرارگیرد.

فراهانی ضمن تجلیل از زحمات مصطفی عباسی مقدم رییس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و ابراز موفقیت برای رییس جدید این مرکز، در بخش دیگری از حکم آورده است: با اتکال به خداوند متعال در انجام شایسته وظایف با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف قرآن و عترت(ع) در میان دانشگاهیان عزیز موفق باشید.

 گفتنی است محمد مهدی بحرالعلوم معاون فناوری و اطلاعات سازمان دارالقرآن کریم و دارنده مدرک درج یک قرآنی است که جایگزین مصطفی عباسی مقدم رییس پیشین این مرکز شده است.

  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 17321
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید